Ingefärsdryck

Det var ett tag sen jag använde råsaftscentrifugen. Normalt använder jag den bara under skördetiden på sensommaren och hösten. När frukt och bär är mogna i skog och trädgård är det lättare att experimentera med olika recept och göra större mängder. 
 
En sak som jag inte riktigt hade förstått är hur mycket mer man börjar äta och dricka när det är egenproducerat. I boken Skillnadens trädgård som jag läser just nu har författaren just konstaterat samma sak. Man äter mer frukt och grönt om man är självförsörjande jämfört med när man handlar råvarorna i butik. 
 
I höstas syltade, saftade och bakade jag massor av frukt och bär, men nu har lagret sinat och jag måste börja komplettera med köpta produkter och råvaror. Juice och saft köper jag inte så ofta eftersom det är förpackade varor och jag försöker minska mitt avfall. Att juica större mängder köpefrukt från butik är inte heller lönsamt, men något glas eller små shotar kan man testa att göra någon gång. 
 
Den här gången blev det ett stort glas ingefärsdryck. Ingefäran ger drycken ett sting som gör att den kan funka som ett alkoholfritt drinkalternativ.
 
Ingefärsdryck (ca 1 liter)
1 lime
1 gurka
5 päron
1 - 2 cm ingefära (eller 1 msk torkad ingefära)
 
Skala eller pressa limen. Klyfta gurkan och päronen. Kör sen alla ingredienser i råsaftscentrifugen. Drycken ville bli lite grumlig till en början. Eventuell kan man sila bort fruktköttet som råkar komma med. 
 
dryck gurka ingefära päron recept råsaftscentrifug
0 kommentarer