Jennys handarbeten - october 2017

Konmarimetoden - Böcker & tidningar

Jag är dålig på att läsa böcker, för jag klarar inte att fokusera så länge på en berättande text. Jag är en sån som skummar igenom för att komma vidare. Redan på första sidan brukar jag pausa för att kolla hur många sidor boken är och titta på klockan. Om jag ska ta till mig en berättelse brukar det funka bättre i filmformat eller som ljudbok för då kan jag göra något annat medan jag lyssnar. Kanske är jag en person som hellre skriver än läser? 
 
När jag skulle gå igenom mina böcker kändes det som en hyfsat snabbt projekt eftersom jag inte hade så många. Ändå lyckades jag plocka bort en trave med böcker som jag någon gång har tyckt såg intressanta ut men som jag aldrig förmått mig till att läsa. 

Checklista för böcker och tidningar
* Romaner
* Tidningar
* Facklitteratur
* Barnböcker
* Kokböcker
* Övriga böcker
 
 
Hur återvinner man skolböcker?
Sen gick jag vidare med att gå igenom gamla skolböcker, vilket inte heller tog så lång tid. Många av dem som är från grundskolan har jag tänkt föra till återvinning, men jag vet ännu inte hur de ska sorteras.
 
Tidningar
Det allra sista att sortera i kategorin var tidningar. Det visade sig att jag hade ca 150 tidningar att gå igenom, mestadels inredningstidningar som jag sparat i ca 15 år. Genom åren prenumererade jag på olika tidningar och sparade alla nummer. Jag har rensat ut lite tidningar genom åren men hade ändå många kvar. Nu bestämde jag mig för att gå igenom dem helt enligt konmarimetoden dvs börja med att samla ihop alla jag har och sedan ta upp dem en i sänder och se om den betyder något för mig. Det tog flera dagar att gå igenom alla tidningar.
 
Loppis - jag lämnade många hela tidningar till loppis.
Kasta - till återvinning förde jag tidningar efter att jag klippt ur bilder och reportage som jag ville spara.
Spara - jag valde att spara vissa tidningar som betyder något för mig och temanummer som jag läser årligen.
 
Förvaring
Böckerna som inte var jättemånga rymdes lätt i bokhyllan. Tidningarna som jag tidigare förvarat i travar valde jag att sätta i tidskriftssamlare och märka med vilken typ av tidningar det är. De rymdes på en hylla i ett skåp. 
 
Jag tänkte att jag i slutet av den här konmariserien skulle visa hur det ser ut hemma, med bilder från processen eftersom jag dokumenterar med bilder regelbundet. 

Konmarimetoden - förvara kläder

 
Som jag tidigare berättat, har jag valt att följa konmariemetoden för att organisera hemma. 
 
Den första kategorin att organisera är kläder. Jag kanske har nämnt det tidigare att det rekommenderas att man tar en kategori per dag, men att det går bra att ha en lång paus innan man börjar med nästa kategori. Så funkar det inte riktigt för mig i alla fall. Dels beror det på hur mycket saker jag har men också hur mycket tid det tar. En vecka känns mer rimligt. 
 
När man bestämt sig för vad som ska sparas är det dags att lägga allt på sin rätta plats. Under processen kan det vara så att man hittar saker som hör till en annan kategori, men som inte hittat sina rätta platser ännu. Då kan man lägga dem i det rum där de troligtvis hör hemma och ta itu med dem senare. Om man hittar saker som är minnessaker av olika slag kan man samla dem i en låda, för det underlättar sen när man kommer till sista kapitlet i Konmarimetoden som är just minnessaker. 
 
Organisera kläder
För att organisera kläder har Marie Kondo (skaparen bakom konmariemetoden) en särskild vikning som gör att kläderna förvaras på högkant, istället för att ha kläder som ligger på hyllor i garderoben. När jag nu har börjat använda den vikningen inser jag hur överskådligt det blir och lättare att se vad man har. Det är också lättare att ta fram ett plagg utan att förstöra ordningen, i jämförelse med att försöka ta ett plagg ur en staplad hög. 
 
Vikningen går ut på att först vika in ärmar och dylikt som sticker ut för att få plagget att bilda en rektangel. Därefter viker man plagget tre gånger. 
 
 
Marie Kondo nämner i sin bok att vissa plagg gör sig bäst på hängare såsom ytterplagg och klänningar. Jag valde att hänga bl.a. kavajer, jackor, klänningar, skjortor och kjolar. Jag vikte vardagskläder som finns i större antal såsom tröjor, t-shirts, byxor, underkläder och strumpor. 
 
När jag skulle börja organisera mina kläder insåg jag att jag behövde investera i lite klädförvaring, så jag klickade hem detta från Clas Ohlson: 
 
* Galge för sjalar egentligen, men jag har den till bälten och skärp
* Liten korg att förvara vikta kläder i.
* Skobricka för leriga skor och stövlar i hallen.
* Galgar för kjolar. 
 
Eget collage med bilder från clasohlson.fi

Konmarimetoden - Kläder

Idag är det sista dagen med detoxen. Imorgon är det meningen att jag långsamt ska börja återinföra de livsmedel som jag uteslutit. Det känns skönt att det har kommit så långt. Nu gäller det bara att hålla sig på den mer hälsosamma vägen och försöka komma underfund med vilka livsmedel jag ska undvika.
 
Samtidigt som detoxen strax är slut har jag knappt börjat organisera hemmet enligt Konmariemetoden.
 
Kläder
Enligt konmariemetoden ska man börja med att organisera ALLA sina kläder. Det har jag gjort och oj vad tid det har tagit, men nu är jag nästan klar. Jag började med att sortera kläderna i olika högar. Jag hittade stora kassar från Clas Ohlson i förrådet, som passade jättebra att sortera kläderna i.
 
De olika högarna kommer att återkomma genom hela konmariemetoden, kategori för kategori. För min del blir det sex högar:
  • Spara - saker som jag tycker om och fyller en funktion.
  • Slänga - saker som är trasiga och inte har ett andrahandsvärde
  • Sälja - saker som har ett andrahandsvärde
  • Bortskänkes - saker som kan ha ett andrahandsvärde
  • Laga - saker som behöver lagas, rengöras eller dylikt för att kunna användas igen.
  • Återbruk - när jag kan återanvända materialet på ett kreativt sätt i annan form.

 

På nätet finns massor med information om Konmariemetoden (oftast på engelska) . Jag hittade checklistor för vare steg i metoden som jag utgår ifrån. Då är det lätt att se hur långt jag kommit.
 
Såhär kan en checklista se ut för kategorin kläder:
  • Överdelar
  • Byxor & shorts
  • Klänningar & kjolar
  • Nattplagg & myskläder
  • Underkläder och strumpor
  • Badkläder
  • Mössor, handskar och halsdukar/sjalar
  • Skor
  • Ytterkläder
  • Smycken och andra accessoarer
  • Handväskor och plånböcker

 

I nästa inlägg ska jag berätta mer om hur jag förvarar de kläder som jag sparar.  
 
4 nyanser av svart i min garderob.
Kategori: Konmarimetoden
Taggar: detox hemma kläder konmarimetoden ordning & reda organisera

Konmarimetoden

Idag är det den fjärde dagen med detoxen. Jag har inte längre huvudvärk och känner mig lite lättare, men oj vad tungt det är att gå på detox. Det svåraste är att varje dag känna mig lite hungrig och trött hela tiden. Häromdagen fuskade jag lite och lade till ost och smör i middagen och drack kaffe på kvällen. Vad skönt det var att känna sig lite piggare och slippa hungerskänslan. Jag planerar ändå att fullfölja detoxen med förhoppning om att det blir bättre med tiden. 
 
Samtidigt som jag rensar ur kroppen har jag de senaste dagarna börjat rensa ur hemma. 
För att kunna organisera hemma behöver jag ett system. Jag har upplevt det konstigt att min förra bostad var så lättstädad och att det var lätt att hålla ordning där. Jag upplevde också en större hemtrevnad där än vad jag gör i mitt nuvarande hem. Det känns som att det hela tiden fattas något, men jag har inte vetat vad det är. För att få motivation, inspiration och praktiska råd dammsög jag internet efter förvaringstips och inredningsinspiration. Youtube upptäckte jag var en stor källa till inspiration, för där kan man se hur man rent praktiskt gör saker. Det var också lätt att söka där för att hitta relaterade videor med liknande innehåll. Efter att ha snurrat runt på Youtube ett tag kunde jag hitta en gemensam nämnare för organisation och förvaring: Marie Kondo och Konmarimetoden. Det var precis vad jag letat efter! 
 
Konmarimetoden
Marie Kondo är en japansk förvaringskonsult som har skrivit böcker om en organiseringsmetod som hon har skapat. Marie Kondos metod för organisering kallas KonMarimetoden och består av att samla ihop allt man äger, en kategori åt gången, och sedan behålla endast de saker som "man verkligen gläds åt", och därefter välja en plats för dessa saker.
 
Enligt metoden ska man gå igenom allt man äger enligt olika kategorier i en speciell ordning. Det första steget är att gå igenom sina kläder. Man ska tydligen gå igenom en kategori på max en dag och inte dra ut på det, men det klarade inte jag. Jag behöver sortera kläderna i olika grupper. Mer om detta i nästa inlägg i den här följetongen. 

Detox

Nästa steg (för min del) i att styra upp tillvaron är att skapa nya, bra rutiner kring kost och motion. Jag äter på regelbundna tider, men känner att jag äter lite för mycket onyttiga saker i kombination med att jag rör mig för lite. För att bli av med sötsuget, få mer energi och sundare matvanor behövde jag rensa upp inifrån och starta om från grunden. Det var dags för en detox. 
 
Detox
Detox betyder avgiftning, ordet kommer från det engelska ordet ”Detoxification”. Genom att kroppen renas får den en nystart som påverkar en mängd funktioner i kroppen på ett positivt sätt! Detox är en typ av fasta men skillnaden är att du intar mer energi genom födan vid en detox än vid en ren fasta, därtill intar du mera näringsämnen. Detox anses därför vara skonsammare mot kroppen än en ren fasta då näring hela tiden tillförs kroppen. Många upplever också att en detox är lättare att genomföra än en ren fasta, dessutom så fungerar oftast magen och tarmarna betydligt bättre under en detox eftersom du intar föda kontinuerligt. Kosten anses lättsmält. Detoxdieten ska främst innehålla färska vegetabiliska livsmedel då dessa anses vara bäst för kroppens rening och återuppbyggnad.
 

Detox är bra för att: 

  • Kroppen rensas från gifter, toxiner och tungmetaller
  • Du blir gladare, piggare och får mer energi. 
  • Cellerna repareras och förnyas
  • Ämnesomsättningen och förbränningen förbättras
  • Vid fysisk träning kommer muskeluppbyggnaden vara bättre efter en genomförd detox.
  • Du motverkar flera sjukdomar, bla. inflammationer av olika slag.
  • Immunförsvaret blir starkare, du motverkar förkylningar.
  • Magen och tarmarna börjar fungera bättre genom att kroppen får vila samt det nystart av nyttobakterier som den anpassade födan ger.
  • Din sömn blir bättre
  • Du upplever en minskad stress
 
Hur gör jag?
Mitt mål är att göra en 10 dagars detox, inspirerat av en meny jag hittade på alltommat.se. Jag har valt bort några detaljer och bytt ut mot sånt som jag kan hitta i den lokala butiken. Jag äter rätt vanlig måltider under min detox men den är helt vegetarisk och istället för kaffe dricker jag grönt te. 
Idag är det första dagen jag detoxar och det känns, kan jag säga. Jag har huvudvärk och känner mig lätt hungrig hela tiden. Toaletten besöks också ofta. Jag har läst på att det är vanliga besvär de första dagarna, som sedan ska gå över. 
 
Idag såg måltiderna ut såhär: 
Frukost: havregrynsgröt med havremjölk och frysta hallon.
Lunch: Grönsakssoppa med mycket persilja.
Mellanmål: 1 kopp grönt te och 1/2 avokado.
Middag: Grönsakswok med ost. 
Kvällsmål: 1 kopp grönt te och 1 dl osaltade nötter. 
 
Dagens middag: grönsakswok

Energislukare

De senaste åren har jag känt att jag helt tappat riktningen på mitt liv. Jag mår inte dåligt direkt, men jag känner mig trött och sliten. Tiden går för snabbt och jag hinner inte med. Saker och ärenden samlas på högar. Det saknas helt enkelt balans och organisation i tillvaron. 
 
Den här hösten har jag bestämt mig för att organisera upp min vardag på olika plan: hälsa, jobb, fritid osv. Det kommer troligtvis att bli ett återkommande tema i bloggen, lite som en dokumentation för mig själv men också för att tipsa er läsare om hur man kan styra upp olika delar av sin tillvaro. 
 
Ta bort energislukare
Det första jag bestämde mig för att göra var att plocka bort sånt som slukar energi. I det här fallet syftar jag inte på elektriska prylar utan snarare på situationer i vardagen som tar energi på olika sätt t.ex: 
  • Relationer med människor som kräver mycket och sprider negativ stämning
  • Ostimulerande arbetsuppgifter 
  • Dålig organisation på jobbet: rutiner, kommunikation m.m. 
  • Dålig organisation hemma: rutiner, förvaring m.m.
En sak som har tagit mycket energi för mig är jobbet, så är det kanske inte för alla. För min del beror det mycket på att jag de senaste åren haft oregelbundna arbetstider, oftast kvällar och helger. 
 
Tidigare har jag inte haft problem med oregelbundna arbetstider och obekväm arbetstid men den senaste tiden har jag insett att det helt enkelt inte fungerar längre. Jag har blivit kvällstrött. Även om jag inte skulle ha kvällströttheten har det blivit viktigt för mig att få vara ledig på kvällarna. Även helgerna har blivit viktiga.
. Min jobbsituation har varit ett missmasch av anställningar och projekt i kombination med mitt egna företag. Några timmar här och några timmar där. En enda röra, där tankarna i huvudet bara kretsat kring vilken arbetsuppgift som står på tur. 
 
Vad har jag då gjort, rent konkret? 
Med utgångspunkt i vad jag prioriterar (lediga kvällar och helger) har jag utifrån min jobbsituation börjat lägga om min arbetstid så att jag kommer att kunna jobba måndag - fredag dagtid, på heltid med möjlighet att kunna välja att vara ledig varannan fredag. Det har blivit möjligt genom att jag har delat upp uppgifter jämnare fördelat över veckorna och valt bort jobb som inte går att styra till dagtid/vardagar. Jag har även börjat styra min arbetsinsats mot mitt företag. Förutom att sälja fysiska produkter i företaget har jag även börjat sälja tjänster som en digital nomad med mitt hem som arbetsplats.