Konmarimetoden - Böcker & tidningar

Jag är dålig på att läsa böcker, för jag klarar inte att fokusera så länge på en berättande text. Jag är en sån som skummar igenom för att komma vidare. Redan på första sidan brukar jag pausa för att kolla hur många sidor boken är och titta på klockan. Om jag ska ta till mig en berättelse brukar det funka bättre i filmformat eller som ljudbok för då kan jag göra något annat medan jag lyssnar. Kanske är jag en person som hellre skriver än läser? 
 
När jag skulle gå igenom mina böcker kändes det som en hyfsat snabbt projekt eftersom jag inte hade så många. Ändå lyckades jag plocka bort en trave med böcker som jag någon gång har tyckt såg intressanta ut men som jag aldrig förmått mig till att läsa. 

Checklista för böcker och tidningar
* Romaner
* Tidningar
* Facklitteratur
* Barnböcker
* Kokböcker
* Övriga böcker
 
 
Hur återvinner man skolböcker?
Sen gick jag vidare med att gå igenom gamla skolböcker, vilket inte heller tog så lång tid. Många av dem som är från grundskolan har jag tänkt föra till återvinning, men jag vet ännu inte hur de ska sorteras.
 
Tidningar
Det allra sista att sortera i kategorin var tidningar. Det visade sig att jag hade ca 150 tidningar att gå igenom, mestadels inredningstidningar som jag sparat i ca 15 år. Genom åren prenumererade jag på olika tidningar och sparade alla nummer. Jag har rensat ut lite tidningar genom åren men hade ändå många kvar. Nu bestämde jag mig för att gå igenom dem helt enligt konmarimetoden dvs börja med att samla ihop alla jag har och sedan ta upp dem en i sänder och se om den betyder något för mig. Det tog flera dagar att gå igenom alla tidningar.
 
Loppis - jag lämnade många hela tidningar till loppis.
Kasta - till återvinning förde jag tidningar efter att jag klippt ur bilder och reportage som jag ville spara.
Spara - jag valde att spara vissa tidningar som betyder något för mig och temanummer som jag läser årligen.
 
Förvaring
Böckerna som inte var jättemånga rymdes lätt i bokhyllan. Tidningarna som jag tidigare förvarat i travar valde jag att sätta i tidskriftssamlare och märka med vilken typ av tidningar det är. De rymdes på en hylla i ett skåp. 
 
Jag tänkte att jag i slutet av den här konmariserien skulle visa hur det ser ut hemma, med bilder från processen eftersom jag dokumenterar med bilder regelbundet. 
0 kommentarer