Jennys handarbeten - november 2017

På kurs i Stockholm

Förra helgen var jag bortrest på kurs i Stockholm. Det var första gången på ett par år som jag reste från Åland.  

Kursen handlade om ekologisk hudvård och innebar att man fick lära sig en ekologisk ansiktsbehandling. Mer om själva kursen har jag skrivit i min andra blogg 

här

Den här resan var så mycket mer än en kurs. Jag fick även möjlighet att träffa vänner från förr och platser jag minns från barndomen. 


Ni som följt bloggen en tid minns kanske att jag skrivit om att jag under min uppväxt bodde en tid i en stockholmsförort. Till just den orten återvände jag förra veckan. Jag träffade en barndomsvän som är precis som jag minns henne, trots att åren gått.

I förorten förändras däremot samhället i takt med tiden. I centrum har den tidigare innergården med trappor och fontän förvandlats till ett inglasat centrum där man åker rulltrappa eller hiss.

Beställt från Wish

För en tid sen testade jag att beställa från appen/sajten.

För er som inte vet, är det sajt som är som en galleria på nätet där man kan köpa allt mellan himmel och gjord (mycket krimskrams) till låga priser. 

Det jag tyckte var bra är de låga priserna som gör att man har råd att ändra sig. En bra sajt för den som vill kunna göra om hemma ofta eller annars handla trendmedvetet (mode t.ex.). 

Dock innebär de låga priserna att man får det man betalar för. På inredningsavdelningen kan man alltså inte förvänta sig kvalitetsmöbler i fina material. Wish är snarare ett komplement med roliga prylar och förbrukningsvaror. 

Det är lite för lätt att handla på Wish och de kör stenhårt med sin marknadsföring som inkluderar poängsystem och rabatter för snabba beslut. 

På vissa produkter står det "gratis - betala endast frakt". Det är lätt att tro att du betalar endast en fraktavgift för hela kundvagnen, men så är inte fallet. 
Du betalar frakt för varje produkt (så länge du handlar av olika försäljare enligt galleria-logiken). 

Det är lätt att missuppfatta storleken på det man beställt. Läser man noggrant beskrivningen och tittar på bilderna samt jämför med ett måttband brukar man få det att stämma. 

Det gjorde inte jag när jag spontanköpte en "gratis" ljusslinga. 


Konmarimetoden - Köket

Det var först när jag kom till kategorin köket som det började synas att jag håller på att reda upp hemma. (Tidigare kategorier såsom kläder, böcker och papper syns ju egentligen inte då de mest befinner sig i skåp och lådor.) Köket är egentligen inte en egen kategori enligt Konmarimetoden, utan en underkategorin i den stora kategorin Komono. Komono innehåller det mesta krimskrams som finns i ett hem. Man kan dela in komono i olika delar beroende på vad man har i sitt hem. Jag har valt att utgå från en variant där man utgår från olika rum. 
 
Den första underkategorin i Komono är för min del köket och alla dess prylar. 
 
Checklista:
* Glas, kaffekoppar, tallrikar och bestick
* Skafferi och kryddor
* Kyl och frys
* Utencilier
* Trasor och städutrustning
* Kökshanddukar
* Serveringfat
* Bakformar och andra baktillbehör
* Köksapparater
* Förvaringsburkar
* Skärbrädor
* Övrigt, t.ex. kastruller och grytor
 
Skafferiet
I nuläget är köket inte helt färdigt eftersom jag tillfälligt även har lite saker där som väntar på sin rätta plats. Det som däremot är rätt klart är skafferiet, som ju hör till köket. 
 
Såhär såg det ut före: 
 
 
Plastpåsar som egentligen ska ligga i en stor kasse har hamnat på golvet. Hyllorna är fyllda av saker som samlar damm och på golvet står en manuell hushållsassistent i sin förpackning, helt oanvänd. 
 
Jag började med att gå igenom alla saker enligt checklistan. Sen flyttade jag alla torrvaror från ett trångt köksskåp till skafferiet. Jag upptäckte att jag hade flera förpackningar av samma sak. På Clas Ohlson hittade jag galsburkar som jag hällde över torrvarorna till. Det blev mer överskådligt. På golvet ställde jag olika lådor och träkorgar som jag sorterade saker i. I den gröna trälådan rymdes rengöringsmedlen. Bredvid den står en låda med förvaringsburkar och -flaskor. En kasse för tomglas fick också plats. 
 
Kategori: Ordning & reda
Taggar: komono konmarimetoden ordning & reda skafferiet

Konmarimetoden - Papper

Hjälp vad mycket papper jag samlat på mig genom åren!
 
Det mesta av papprena som jag rensade ut och slängde är gammalt skolmaterial som inte fyller någon funktion längre, men också andra papper som inte längre var aktuella. Flera kassar blev det. När jag gick igenom mina skolmappar, så började jag fundera på varför man ger elever så mycket papper, varav det mesta innehåller är information som inte går att använda i praktiken.
 
Här kommer checklistan för papper att sortera enligt konmarimetoden:
 
Checklista - Papper
* Kvitton
* Garantier
* Manualer
* Räkningar
* Kuponger
* Recept
* Lönespecifikationer
* Visitkort
* Skatteinformation
* Försäkringspapper
* Trycksaker och gratulationskort
* Presentpapper
* Övrigt (t.ex. skolmaterial, betyg, intyg, reklam m.m.)
 
Spara och förvara
De papper som jag valde att spara har jag sorterat enligt olika kategorier:
* Garantier, avtal, kvitton och andra daterade viktiga papper som fortfarande är aktuella har jag lagt i plastfickor och förvarar i en mapp.
* Pyssel, DIY, handarbetsmönster och inspirerande bilder samlade jag i en annan mapp där jag delade upp innehållet med olika flikar.
* I en tredje mapp sorterade jag alla mina recept inom mat och bakning. I den mappen frångick jag systemet med plastfickor och laminerade sidorna istället. Alla handskrivna recept skrev jag ut på datorn för att det skulle bli mer enhetligt och snyggt i mappen.
* Allt mitt pedagogiska material med praktiska övningar lade jag i en pappersbox med lock eftersom det även ingår annat än papper.
* Betyg och intyg samlade jag i en annan pappersbox med lock.
* Rullar med presentpapper ställde jag i en korg som jag förvarar i skafferiet bredvid en låda med etiketter.
* Oanvända vykort, julkort och liknande samlade jag i en liten ask, tills jag vet var jag ska ha dem.
* Anteckningsböcker, block och post-its samlade jag i en egen skrivbordslåda.
* Manualer samlade jag i en annan skrivbordslåda.
Med nya system kommer nya rutiner. Jag har varit en pappershoarder, men har nu börjat ta itu med papper varje dag. Posten och olika typer av listor är det vanligaste som dyker upp. Det som inte ska in i en mapp, ska antingen slängas eller vara synligt på anslagstavla, kylskåp eller liknande för att kunna läsas så länge det är aktuellt. Jag har även börjat göra digitala listor, som är lättare att redigera och minskar mängden sopor.