Kommunutmaningen

Det pågår en kommunreform på Åland där planen är att minska antalet kommuner. Idag finns 16 kommuner. 

Tanken på att flera kommunkanslier ska läggas ner, service flyttas bort och att Åland ska bli ännu mer centraliserat skrämmer mig. Jag får en känsla av att Åland håller på att bli mindre demokratiskt, eftersom de som har makten har slutat lyssna på folket. 
Den politik som förs handlar mest om ekonomi, besparingar och en skoningslös nedmontering av småskaligheten och närdemokratin. 

I den här serien som jag har valt att kalla kommunutmaningen kommer jag att blogga om Ålands kommuner ur ett mer personligt perspektiv. Kommun för kommun kommer jag att skriva om vardagen, möjligheter, framtidsutsikter m.m. 

Mina mål är: 
  • att jag ska få en djupare kunskapsbild av kommunpolitiken
  • att jag ska kunna förklara politiken på ett sätt så vanliga människor kan förstå hur den påverkar deras vardag
  • att förmedla en nyanserad bild om hur det är att leva i små samhällen.
Jag har lottat vilken ordning jag kommer att skriva om kommunerna. Den första är Kökar. 



kommun kommunpolitik kommunutmaningen Åland
0 kommentarer