Konmarimetoden - förvara kläder

 
Som jag tidigare berättat, har jag valt att följa konmariemetoden för att organisera hemma. 
 
Den första kategorin att organisera är kläder. Jag kanske har nämnt det tidigare att det rekommenderas att man tar en kategori per dag, men att det går bra att ha en lång paus innan man börjar med nästa kategori. Så funkar det inte riktigt för mig i alla fall. Dels beror det på hur mycket saker jag har men också hur mycket tid det tar. En vecka känns mer rimligt. 
 
När man bestämt sig för vad som ska sparas är det dags att lägga allt på sin rätta plats. Under processen kan det vara så att man hittar saker som hör till en annan kategori, men som inte hittat sina rätta platser ännu. Då kan man lägga dem i det rum där de troligtvis hör hemma och ta itu med dem senare. Om man hittar saker som är minnessaker av olika slag kan man samla dem i en låda, för det underlättar sen när man kommer till sista kapitlet i Konmarimetoden som är just minnessaker. 
 
Organisera kläder
För att organisera kläder har Marie Kondo (skaparen bakom konmariemetoden) en särskild vikning som gör att kläderna förvaras på högkant, istället för att ha kläder som ligger på hyllor i garderoben. När jag nu har börjat använda den vikningen inser jag hur överskådligt det blir och lättare att se vad man har. Det är också lättare att ta fram ett plagg utan att förstöra ordningen, i jämförelse med att försöka ta ett plagg ur en staplad hög. 
 
Vikningen går ut på att först vika in ärmar och dylikt som sticker ut för att få plagget att bilda en rektangel. Därefter viker man plagget tre gånger. 
 
 
Marie Kondo nämner i sin bok att vissa plagg gör sig bäst på hängare såsom ytterplagg och klänningar. Jag valde att hänga bl.a. kavajer, jackor, klänningar, skjortor och kjolar. Jag vikte vardagskläder som finns i större antal såsom tröjor, t-shirts, byxor, underkläder och strumpor. 
 
När jag skulle börja organisera mina kläder insåg jag att jag behövde investera i lite klädförvaring, så jag klickade hem detta från Clas Ohlson: 
 
* Galge för sjalar egentligen, men jag har den till bälten och skärp
* Liten korg att förvara vikta kläder i.
* Skobricka för leriga skor och stövlar i hallen.
* Galgar för kjolar. 
 
Eget collage med bilder från clasohlson.fi
1 kommentar
Emma - Mode - Mamma

God morgon!

ha en underbar dag
kramis