Konmarimetoden - Papper

Hjälp vad mycket papper jag samlat på mig genom åren!
 
Det mesta av papprena som jag rensade ut och slängde är gammalt skolmaterial som inte fyller någon funktion längre, men också andra papper som inte längre var aktuella. Flera kassar blev det. När jag gick igenom mina skolmappar, så började jag fundera på varför man ger elever så mycket papper, varav det mesta innehåller är information som inte går att använda i praktiken.
 
Här kommer checklistan för papper att sortera enligt konmarimetoden:
 
Checklista - Papper
* Kvitton
* Garantier
* Manualer
* Räkningar
* Kuponger
* Recept
* Lönespecifikationer
* Visitkort
* Skatteinformation
* Försäkringspapper
* Trycksaker och gratulationskort
* Presentpapper
* Övrigt (t.ex. skolmaterial, betyg, intyg, reklam m.m.)
 
Spara och förvara
De papper som jag valde att spara har jag sorterat enligt olika kategorier:
* Garantier, avtal, kvitton och andra daterade viktiga papper som fortfarande är aktuella har jag lagt i plastfickor och förvarar i en mapp.
* Pyssel, DIY, handarbetsmönster och inspirerande bilder samlade jag i en annan mapp där jag delade upp innehållet med olika flikar.
* I en tredje mapp sorterade jag alla mina recept inom mat och bakning. I den mappen frångick jag systemet med plastfickor och laminerade sidorna istället. Alla handskrivna recept skrev jag ut på datorn för att det skulle bli mer enhetligt och snyggt i mappen.
* Allt mitt pedagogiska material med praktiska övningar lade jag i en pappersbox med lock eftersom det även ingår annat än papper.
* Betyg och intyg samlade jag i en annan pappersbox med lock.
* Rullar med presentpapper ställde jag i en korg som jag förvarar i skafferiet bredvid en låda med etiketter.
* Oanvända vykort, julkort och liknande samlade jag i en liten ask, tills jag vet var jag ska ha dem.
* Anteckningsböcker, block och post-its samlade jag i en egen skrivbordslåda.
* Manualer samlade jag i en annan skrivbordslåda.
Med nya system kommer nya rutiner. Jag har varit en pappershoarder, men har nu börjat ta itu med papper varje dag. Posten och olika typer av listor är det vanligaste som dyker upp. Det som inte ska in i en mapp, ska antingen slängas eller vara synligt på anslagstavla, kylskåp eller liknande för att kunna läsas så länge det är aktuellt. Jag har även börjat göra digitala listor, som är lättare att redigera och minskar mängden sopor.
förvaring konmarimetoden papper
0 kommentarer