The Big Kahuna

För en tid sen såg jag en film som heter The Big Kahuna. 

Fakta The Big Kahuna:
Åldersgräns: 15 år
Filmens längd:  89 min
Filmens genre: komedi
Utgivningsår: 1999


Filmens handling 
Tre säljare av maskinsmörjmedel hamnar tillsammans i ett hotellrum i Wichita, Kansas (Usa) under ett pågående industrikonvent. 
En av dom är den pratsamma, målmedvetna säljaren Larry. Den andra är den lite mer eftertänksamma och luttrade Phil. Utöver dessa erfarna säljare får vi även bekanta oss med den unga, religiösa Bob som är ny i företaget.  
På hotellet diskuterar och planerar Larry och Phil hur de ska lyckas snärja en ny stor och potentiell kund: "The Big Kahuna". Larry vill ha honom till varje pris medan Phil är lite reserverad inför hur han ska bemöta honom. Den enda som faktiskt träffar "The Big Kahuna" är Bob och han talar hellre om religion än försäljning. 
I väntan på att den potentiella kunden ska komma förbi, tar deras samtal en vändning och går in på allt djupare områden och tankar. Innan natten är över har de förändrats på flera sätt som ingen av dem någonsin hade kunnat förutspå. 

Filmens budskap
Den här filmen är inte riktigt vad man väntar sig. Till att börja med hör den till kategorin komedi. Jag skrattade inte en enda gång och jag såg inte några komiska inslag överhuvudtaget, varken skämt eller dråpliga situationer. 
Det är snarare en film som är sedelärande och anspelar på de sju dödssynderna. Mellan de tre karaktärerna växlar dialogerna sinsemellan med olika motsättningar. Till en början verkar filmen handla om att någon ska vinna, men filmens budskap är i själva verket att vi alla är lika även om vi använder olika symboler för vårt uttryck. 

Skulle jag se den igen? 
Nej. När man har sett filmen en gång så har man förstått poängen. 
Vissa filmer kan man se flera gånger för att upptäcka nya saker. Den här filmen har enligt mig ingenting som väcker det intresset. 





Danny DeVito Kevin Spacey The Big Kahuna film komedi
0 kommentarer