Key Lime Pie

Idag har jag bakat en Key Lime Pie till ett möte.  
 
Key Lime Pie
 
200 g Digestivekex
100 g smält smör
1 msk vanlijsocker
4 äggulor
1 burk sötad kondenserad mjölk
1 dl pressad limejuice
 
Jag började med att krossa digestivkexen i en bunke. Sedan smälte jag smöret och blandade det med de krossade kexen i bunken och tillsatte vaniljsocker. Sedan tryckte jag ut blandningen i botten på en springform:
 
 
Därefter gräddade jag pajskalet i ugnen ca 10 minuter på 200 grader. 
 
Sedan behöver pajskalet stå och svalna helt innan det är dags att göra smeten.
 
Ta fram en ny bunke. Pressa limefrukter så det blir ca 1 dl limejuice. Separera 4 ägg och häll äggulorna i den nya bunken. Häll i den kondenserade mjölken. Rör om och tillsätt limejuicen.  
 
 
Häll smeten i pajskalet:
 
 
Sedan kan formen stå och i kylskåpet och stelna tills det är dags för servering. 
 
 
Det finns en annan variant på receptet i ett äldre inlägg här.
baka digestivekex key lime pie lime recept
2 kommentarer
Veronica Wallgren

Åh vad gott!

Matilda Berlin

Herre vad gott! Här skall bakas i helgen ;)