Cupcakes

På tisdag fyller jag år och har redan börjat smygfira lite. Igår fick jag två kaffegäster. Innan de kom bakade jag Cupcakes som jag bjöd på till kaffet.
 
Jag använde ett recept på chokladmuffins som jag hittade i boken Sju sorters kakor.
 
Cupcakes
100 g margarin eller smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Ställ formar i en långpanna eller på en plåt. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna. Blanda till sist i matfettet.
 
Jag testade en rolig idé som jag blivit tipsad om. Man lägger en chokladpralin i botten på varje muffinsform. Det blir som en fyllning. Det kändes som ett fiffigt sätt att använda innehållet i chokladaskarna jag fått i julklapp.
 
Praliner i botten på de smarta muffinsformarna i silikon.
 
Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte mer än 3/4. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Ugnstemp: 200 grader.
Gräddning pågår.

Så blev de!

För att få kallas Cupcakes anser jag att de behöver något som kallas Frosting.
 
Frosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
100 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
 
Vispa smör och florsocker. Tillsätt vaniljsocker och philadelphiaost. För frosting med chokladsmak vispar man ner 1/2 dl kakao och 1 msk kallt kaffe.
 
Jag spritsade mina Cupcakes med frosting och dekorerade dem med tårtdekorationer från kursen jag gick.
choklad cupcakes recept
0 kommentarer