Om skärgårdslivet

 
Det finns så mycket jag skulle kunna blogga om. Jag håller lite på alla tankar som ploppar upp för att jag inte vet hur jag ska uttrycka det på rätt sätt. Det är mycket som händer i livet just nu, många tankar. 
 
Skärgårdslivet präglas mycket av kortruttsprojektet (www.kortrutt.ax) som i praktiken blir ett långruttsprojekt då vi som bor i kökar och sottunga blir tvungna att byta till en annan färja i föglö. Det ger oss en restid som är minst lika lång som idag + att vi får åka 3 färjor (med vajerfärjan som tillkommer i embarsund) istället för 1 färja som idag. Ett mycket märkligt påfund som ingen på södra linjen vinner på i praktiken. 
 
En annan sak som skärgårdslivet präglas av är bristen på människor. Vi blir allt färre som bor i skärgården. Många unga flyttar bort och kvar blir pensionärerna vilket gör att jobben till viss del minskar. För många som inte känner till situationen här kan det verka konstigt att driva en skola klass 1-9 med totalt 3 elever i hela skolan. Alternativet vore att skicka eleverna med färja 5 dagar i veckan, något som är svårt att tänka sig med barn under 12 års ålder. 
 
Det finns en oro att kommunen dör ur och skolan stängs men jag tror att man får ta situationen som den kommer. Flyttar det in människor får man hjälpa dom hitta en plats. Många har tyvärr flyttat för att de känt sig ovälkomna eller inte hittat sig en plats i samhället med gemenskap och intressen.
 
Jag har gått en annan väg. Jag har hittat en plats i ensamheten. De första åren var jag mycket själv och har trivts med det.  Det är bekvämt att ha släkt och vänner på en resa med färja + bil på ca 2 timmar.  Jag hade aldrig velat leva så nära inpå släkten som de infödda sottungaborna gör.
 
Mina intressen har jag kunnat odla. Jag handarbetar mycket. När jag utbildade mig i Oskarshamn och när jag bodde i Mariehamn kände jag mig alltid lite "felplacerad". Här kan jag vara mig själv och leva ett enklare liv. Jag är lite av en downshiftare. (En downshiftare är en person som väljer att jobba mindre och därmed tjäna mindre för att få mer tid över till andra intressen). 
0 kommentarer