Hälsostegen

Jag kom hem sent från älghippan. Klockan var nog nästan 3. Det blir ofta sent på tillställningar på Sottunga fast jag oftast är nykter. Det är helt enkelt så kul hela tiden och människorna man träffar är så underbart härliga och man pratar lätt bort en massa tid. 
 
Jag hann sova kanske 3 timmar på natten mot söndagen. Jag åkte sen med 7.45-turen till Föglö och hälsade på en kompis där. Det var trevligt. På morgonen då var det bara jag, 2 bilar från Sottunga + mjölkbilen. På vägen hem däremot var det nästan fullt med folk. Det kändes som att alla var där på färjan. En massa sottungbor. Mitt dagisbarn var där också med sin farmor. Han undrade om jag längtat efter han hela helgen hihi. 
 
Idag har jag som vanligt jobbat på. Vi gick till skogen och hade lite temaarbete om vinter. Byggde med snö, gjorde en naturruta, fotograferade djurspår, plockade vinterståndare m.m. Efter jobbet samlades lite alla möjliga från Sottunga som sett olika lappar där det stod att högstadieläraren fyller år och firar på skolan. Vi trodde alla att han satt upp lapparna själv men det var en överraskning för honom. Han visste ingenting och inte någon annan heller, men Någon var skyldig till överraskningsfesten. Vi samlades allihop i lärarrummet med kaffe och tårta och sång. Vi har det så mysigt här på en helt vanlig måndag. Efter överraskningen var vi några som gick till gymnastiksalen och hade cirkelträning med den överraskade läraren.
 
Innan dess hade jag hunnit få en stegräknare. Vi har nämligen något här på Sottunga som heter Hälsostegen. Man ska försöka få ihop 400 000 steg inom en viss tid under våren. (jag ska läsa på mer, men det startar på torsdag i alla fall). Det är Folkhälsan i Sottunga som är arrangör av detta. Man ska också samla poäng genom 30 minuters fysisk aktivitet som motsvarar 1 poäng. Vissa vinster får alla sen finns det några större vinster som lottas ut. Men det viktigaste är nog att man kan vinna en bättre hälsa tycker jag ;)
hälsostegen
0 kommentarer