25 juni 2012

Idag regnar och blåser det på ön. Jag har jobbat min första dag på sommarjobbet. Jag började arbetsdagen med ett hembesök där det bjöds på kaffe. Tanterna jag jobbar med tycker om att prata en hel del och berättar gärna historier från förr. Idag fick jag höra om hur man gör garn och väver madrasstyg. Det var rätt intressant att lyssna på. Jag skulle vilja lära mig spinna garn och väva :) Sen frågades det om vad jag ska göra efter att skolan är slut. Jag vill ju bara vara här sa jag "Det vet jag att du vill. Vi är SÅ glada att du vill vara här."
 
Det är lite olika hur pensionärerna påverkas av det trista vädret. Endel påverkas knappt alls. Andra säger "Det är riktigt kurråt väder idag. Huh! Int undri på att i gör så dåråt ont i ryggin". Andra har undringar över vilka befogenheter jag har.
Efter utbildningen har jag ju tänkt flytta hem helt och hållet och börja jobba. Jag känner att jag är skoltrött nu och vill jobba igen men jag har lite tankar på att komplettera mina kompetensområden med sjukvård. Det känns som något som vore bra att ha, men jag ska nog fundera ett tag till. Jag tror att det går att komplettera sina kompetenser i Mariehamn. Där finns ju på Vårdinstitutet och Högskolan på Åland. Men först ska jag jobba.
 
Efter jobbet var jag en sväng till Posten. Mamma ringde redan igår och fråga om ett brev hade kommit. Det hade visst kommit. Snart ska jag returnera det och handla lite när affären öppnar igen. Men just nu är jag hemma. Läser tidningar och lyssnar på radio. Det regnar och blåser fortfarande. Kanske det är lite kurråt väder i alla fall ;)
 
 
kompetenser regn väv
0 kommentarer