Nedräkning

Just nu känner jag att det är mycket som inte känns riktigt okej men samtidigt har jag inte motivation till att göra något åt det. Därför använder jag mig av en metod som kan kallas för Nedräkning. Det går ut på att om det är ett problem eller situation som inte känns rätt så istället för att göra något åt det så försöker jag härda ut istället. Motivation till att härda ut får jag genom att "plågan" är tidsbegränsad. Jag har olika datum och händelser att blicka fram mot.

Ett exempel: Jag trivs inte riktigt bra med min boendesituation på studieorten den här terminen. Istället för att flytta som jag fått förslag på väljer jag att stå ut hela terminen eftersom att jag vet att det bara handlar om den här terminen. Det som ger mig lite ork och livskraft ändå är att jag vet att jag åker till sottunga nästa helg och stannar en vecka. Då får jag ny energi som gör att jag står ut ett tag igen. Sen åker jag hem till Åland och Sottunga till påsken igen. Så en vecka i februari och påsken ser jag som två andningshål för att klara terminen.

Många kan tycka att det här är att plåga sig själv och att vara martyr men jag känner att det är mitt val. Som jag tidigare nämnt är hittar jag motivationen i tidsbegränsningen. På sikt känner jag också att jag inte är en person som vill bo i lägenhet i staden. Känns inte som att jag får ro med det. Trivs ju bäst på sottunga där man har en större frihet och ett lugn.

0 kommentarer