Släkten på besök till Sottunga

Idag har jag haft en trevlig dag för jag har haft besök av släkten.  Jag hade räknat med mormor, morfar, morfars bror och hans sambo men det blev ännu fler. Jag hade totalt 9 släktingar ur den äldre generationen här. För en del är det kanske enda gången i livet de kommer hit så det var nog ett speciellt minne. De släktingar jag fick besöka av var: min mormor och morfar, min morfars ena syster, hans andra syster L och hennes man, L:s dotter och hennes man samt morfars bror med sambo. Jag mötte dom vi m/s Gudingen. Vi besökte kyrkan och kyrkogården som dom tyckte var jättefin och fotade lite. Sen tog mormor och jag en promenad ner till hamnen medan de andra åkte bil ner. Mormor tyckte det var trevligt med en promenad. Man ser mer då sa hon, och det gör man ju.Vi stod utanför café Salteriet i hamnen och väntade att det skulle öppna. Under hela eftermiddagen som de var här frågade de mycket om Sottunga oh jag berättade vad jag visste. Dom tyckte jag skulle bli Sottungaguide för att jag visste så mycket och var så duktig på att berätta. Vad hedrad jag känner mej. På Salteriet åt vi Sottungtorsken som var jättegod. Sen blev det kaffe på maten och mormor hade en kaka i bilen som hon bakat som vi åt till kaffet. Efter det åkte morfars bror, hans sambo och jag upp till midsommarstången i Norrbyn så han fick fota den lite. Sen åkte vi ner till färjfästet i hamnen igen så jag fick vinka av dom. Morfars bror som tycker om växter vill återkomma i höst och kolla in äppelträden i trädgården. Han tror att det kan vara en släkting som har planterat dit dom. Så det blir intressant. Jag hoppas få komma hem en gång under hösten så jag kan visa dom prästgården och trädgården.

0 kommentarer