Mitt avfallsfria liv

I slutet av sommaren 2018 påbörjade jag min omställning till ett avfallsfritt liv. Det är en långsiktig process som inte går över en natt. Det handlar lite om att, ett steg i taget göra små förändringar i vardagen för att ändra sin livsstil. 
 
Eliminera sophinken
Det allra första jag gjorde var att börja tänka som om jag inte hade en sophink:
Hur ska jag göra för att sluta producera avfall? Kan jag ändra mitt köpbeteende? Kan jag återanvända förpackningsmaterial? Vad går att återvinna? 
 
Sen satte jag upp mål för hur jag ska minska min avfallsmängd.
Ett konkret sätt att minska sitt avfall är att räkna soppåsar på ett år och sen bestämma sig för en siffra man strävar mot, t.ex. att halvera antalet soppåsar.
 
Att minska sitt avfall är lite som att minska sitt avtryck på jorden. 
avfallshantering noll avfall zero waste
0 kommentarer