Zero waste

Har ni hört talas om "The Zero Waste lifestyle?" Det är en livsstil som går ut på att man inte ska producera något avfall. I min värld låter det svårt, men jag har tänkt att jag i alla fall ska försöka minska mängden sopor genom att göra det i små steg med ett område i taget. Köket är den plats där mycket av avfallet uppstår, så jag börjar där. 
 
För att leva enligt Zero Waste finns tre grundprinciper:
 
1. Undvik att köpa paketerad mat. 
Man kan köpa grönsaker och frukt på lösvikt som man lägger i medhavd påse t.ex. tygkasse eller en fruktpåse man virkat självTidigare bakade jag bröd oftare. Den vanan tänker jag ta upp igen och börja förvara brödet i påsar som kan återanvändas. 
 
2. Gör det själv. 
Det finns massor med saker man kan göra själv istället för att köpa. Speciellt sånt som är förbrukningsvaror såsom mat, hygienartiklar och rengöringsprodukter är bättre att göra själv om man vill minska sitt avfall, för då kan man fylla på samma flaskor och burkar om och om igen. 
 
3. Kompostera mera. 
Utöver mat och kaffesump kan man även kompostera hushållspapper och wettextrasor. Bland annat. Jag letar fortfarande efter en komposterbar diskborste. Om någon vet var man kan köpa en sån, så tipsa gärna. :) 
 
hållbart zero waste
0 kommentarer