Mitt avfallsfria liv del 2: miljövänlig städning

Det finns flera åsikter om vad som är miljövänlig städning. Jag har testat lite olika alternativ och (som med det mesta) konstaterat även här måste det sunda förnuftet få råda. Ibland kanske det mest miljövänliga alternativet inte är det mest effektiva eller ens är praktiskt att använda. Ett effektivt och drygt rengöringsmedel kan fungera bättre än att lägga mycket tid på att gnugga på fläckar med ett miljövänligt medel som inte gör helt rent. Samtidigt behöver man inte fylla städskåpet med en produkt för varje enskilt ändamål. 
 
En sak som jag har börjat göra för att minska mitt avfall är att leta produkter som fyller flera funktioner. Tre produkter som jag upptäckt att även funkar till städning är: matsoda (bikarbonat), bakpulver och ättika. Det finns massor med gamla husmorsknep (som håller än) där dessa produkter ofta nämns. Jag har t.ex. använt ättika och bikarbonat till att rengöra tvättmaskinen
 
 
Miljövänlig bakpulver kemikaliefritt matsoda noll avfall städning zero waste ättika
0 kommentarer