Lucka 12 - Tvättmaskinen

Två rum man bör städa lite extra till jul är köket och badrummet. 

I badrummet är det läge att städa t.ex. handfat och wc mer noggrant. Andra detaljer beror på vad man har i sitt badrum, t.ex. dusch, badkar osv. 

I mitt badrum finns även tvättmaskinen. En maskin som jag sällan rengör invändigt. Nu är det dags! 

Rengöring av tvättmaskinen: 

Blanda 4 msk bikarbonat/matsoda och 4 msk vatten i en skål. Häll blandningen i tvättmedelsfacket. 

Häll ättika i en boll för flytande tvättmedel och lägg den i maskinen och kör ett tvättprogram på 90 grader. 

När tvättmaskinen arbetat klart är det dags att ta bort alla löstagbara delar och diska dem. 


Det är förstås inte alla tvättmaskiner som har löstagbara delar, men vissa har t.ex. Ett tvättmedelsfack som går att lossa. 

Jag diskade delarna i handfatet med en gammal tandborste och bakpulver. På svåråtkomliga utrymmen använde jag tops. 


Sen borstade jag gummikanten runt tvättmaskinstrumman med lite bakpulver på tandborsten. Därefter torkade jag av med en blöt trasa. 

Såhär blev slutresultatet:


Miljövänlig Rengöring Tvättmaskin
0 kommentarer