Mitt avfallsfria liv del 6: förändra shoppingvanor

Vägen till ett avfallsfritt liv handlar mycket om vad man tar in i hemmet och samtidigt om vad man inte tar in. I början av min omställningsprocess insåg jag att livsmedel är den största anledningen till avfall och började fundera över mina köpvanor. Det första steget blev att ta med egna burkar och påsar till butiken för att kunna handla mer på lösvikt. 
 
Förändra shoppingvanor
En annan sak jag har börjat göra är att hålla lite på köptillfällen för att kunna göra mer välplanerade inköp. 
 
Några tips på hur man kan förändra sina shoppingvanor: 
* Håll koll på vad som finns hemma så slipper du köpa något du redan har. Man kan t.ex. skriva listor på det som tar slut. 
* Undvik att impulshandla på rea, men köp gärna saker du faktiskt behöver till nedsatt pris. 
* Fundera på hur du umgås med vänner och släktingar. Kan ni göra aktiviteter som inte bygger på konsumtion? 
* Delta i delningsekonomin: byt, låna, ge bort eller köp saker gemensamt med vänner, släktingar eller grannar.  
 
Boktips
Här kommer några boktips som handlar om en förändrad syn på konsumtion. 
1. Jag har inte råd av Marcus Stenberg (2017)
2. Slow fashion av Jennie Johansson (2016)
3. Ägodela av Naturskyddsföreningen (2015)
 
avfallshantering konsumera konsumtionsvanor noll avfall shopping zero waste
0 kommentarer