Mitt avfallsfria liv del 3: Reparera och återanvänd

Jag har en lång process med att sortera och organisera den materiella delen av mitt liv. Efter att jag organiserat hemmet enligt Konmari-metoden hittade jag en hel del påbörjade saker. Utöver oavslutade handarbeten så uppenbarade sig även trasiga saker som jag tänkt laga men glömt bort. Nu är det dags att ta itu med dem. 
 
Reparera
Ett problem idag är att det finns en slit-och-släng-mentalitet som bygger på en ökad konsumtion. Många prylar är helt enkelt inte gjorda för att ha en lång hållbarhet eller så har reservdelarna och servicen en sån prisklass att det blir billigare att köpa nytt. Skulle vi istället få större möjligheter att investera i kvalitet som håller längre med reservdelar och service till rimliga priser så skulle vi vara ett steg i rätt riktning mot en hållbar konsumtion och produktion.
 
Saker man kan göra själv är t.ex. att limma saker som gått sönder eller sy i en knapp som lossnat på ett klädesplagg. På jeans är det ofta en specialknapp som är infogad i tyget, så när den lossnar är det svårt för en glad amatör att få den på plats igen. Då är det lättare att leta rätt på en annan knapp som har har två eller fyra hål som det går att trä nål och tråd igenom. 
 
Ett tips är att spara gamla knappar i en burk. Man vet aldrig när de kan komma till användning. 
 
Återanvänd
En annan sak som jag har blivit bättre på är att spara burkar av olika slag. Det blev lättare efter att jag fixade en särskild låda att förvara dom i. Burkar är alltid bra att ha. Just nu är det ganska fullt i lådan, men när hösten kommer brukar den bli ganska tom efter att frysen fyllts med flera omgångar med hemlagad sylt, gele, bakverk och storkok grytor m.m. 
 
 
Boktips
Till sist tänkte jag tipsa om några böcker på temat återbruk och reparation. 
1. Lappat och lagat av Kerstin Neumüller
2. Slow fashion av Jennie Johansson och Johanna Nilsson
3. Nyfixat av Ann Sjöstedt och Margit G Engstedt
 
reparera återanvändning återbruk
0 kommentarer