Den gröna ön mitt i farleden

Förutom att jag kandiderar i lagtingsvalet på Åland så kandiderar jag även i kommunalvalet för Sottunga. 
 
Det som skiljer Sottunga från andra kommuner är, enligt min mening att det här är svårt att jobba med att utveckla den kommunala basservicen i nuläget eftersom det finns problem med befolkningsstrukturen och den ekonomiska utvecklingen. 
Därför menar jag att man behöver bedriva ett grundligt arbete för att göra kommunen attraktiv för inflyttning och näringslivsutveckling. 
 
Jag har en vision, en plan och exempel på aktioner som man skulle kunna sätta igång med redan i januari 2020 för att komma igång med att börja vända den negativa trenden. Jag tror att om man ska kunna vända en negativ trend så behöver man ha en tydlig plan där man jobbar konkret mot en vision om hur samhället ska se ut i framtiden. 
 
Jag tänkte inte gå in på några detaljer här utan snarare berätta lite om vad jag vill jobba för. 
 
Den gröna ön mitt i farleden
Vad händer i samhällen där depression är en allt vanligare diagnos? När solidaritet blir ett bortglömt ord och lönsamhet är allt och värderingar förlorat sin betydelse. Vad händer med ett litet samhället när småskaliga lösningar inte passar in för att små strukturer, små företag och individer inte bär sig ekonomiskt förrän enheterna är tillräckligt stora enligt den storskaliga normen?  

När jag skrev mitt slutarbete på förskollärarutbildningen -13 handlade det om att se den enskilda individen. Frågan är vad det blir av det i storskaliga lösningar bland stressad personal med allt mer administrativt arbete på sitt bord och allt större barngrupper med olika individer som har särskilda behov. Inte så konstigt att det finns familjer som drömmer om ett enklare liv.

Min vision för kommunen handlar om att kommunen ska bli Den gröna ön mitt i farleden. Det handlar bl.a. om miljöarbete, självförsörjning, bättre kommunikation mellan landskapsregering och kommun samt olika samarbeten. 

Såhär vill jag jobba för att vända den negativa trenden: 
* Inflyttningsmål. t.ex. "öka befolkningen med 5% per år"
* Marknadsföringsstrategier mot riktade målgrupper t.ex. "3 inflyttarprofiler"
* delta i olika miljö och/eller hållbarhetsprojekt t.ex. kopplat till Ålands hållbarhetsagenda.
* effektivisera uppdrag m.m. Inte minska tiden, men utveckla tydligare uppdelningar, scheman osv.
* jobba för att plocka hem tjänster till kommunen/samhället (offentliga och/eller privata sektorn) 
* söka medel för att komma igång med olika satsningar som på sikt kommer att bära sig självt. 
 
Det här vill jag satsa på: 
* En hållbarhetsplan för kommunen
* Utflyktsplatser kring vandringslederna
* Centrumutveckling: tomter för företagsetablering och avsätta en lägenhet till att bli ett kontor. 
* Utlokalisering av en statlig tjänst till Sottunga.
* Anlägga ett område med kolonilotter. Ger möjlighet till självförsörjning för hyresgäster. 
* Påbörja en övergång till förnyelsebara resurser i kommunens fastigheter, fordon osv. 
 
#fixaskärgården #välkommentillsottunga kommunalval kommunutmaningen val
0 kommentarer