Stickad disktrasa

Jag har levt i tron att wettex disktrasor är komposterbara men de befann sig tydligen i gränslandet. 
Man hittar ofta två olika märkningar (eller begrepp) för komposterbara produkter. 
Den ena är biodegreable som betyder biologiskt nedbrytbar vilket betyder att produkten bryts ner i mikropartiklar under kompostering. Partiklarna försvinner alltså inte helt. 
Den andra är compostable som betyder komposterbar vilket innebär att produkten bryts ner helt. 
Wettex disktrasor visade sig vara biologiskt nedbrytbara. De bryts ner i komposten så efter en tid är disktrasan borta men mikropartiklarna finns kvar. Inte så bra ur miljösynpunkt. 
 
Vad är då alternativet? 
Jag har testat en idé som jag sett flimra förbi i handarbetsvärlden, dvs att sticka en disktrasa i bambu/bomullsgarn.  
Eftersom garnet är 100% naturmaterial så funkar det att kompostera men framförallt är hållbarheten längre på en stickad disktrasa i jämförelse med wettex och liknande. Man tvättar dom bara i tvättmaskinen. 
 
Jag gjorde egentligen tre stycken men de två som blev julklappar hann jag aldrig få på bild. 
Den här disktrasan är stickad i en variant på mosstickning och är ca 18 x 14 cm. 
 
disktrasa sticka zero waste
0 kommentarer