Påskafton 2019

Jag tänkte ett tag igår att jag skulle skriva om att växla ner igår, men bestämde mig istället för att växla ner på riktigt och därför blev det inga uppdateringar. För närvarande läser jag böcker på temat att växla ner och leva ett enklare liv. Även om jag till viss del lever så, har jag fortfarande mycket att lära och saker att fundera på. Just nu funderar jag till exempel mycket på konsumtionsvanor. Vad köper jag? Varför gör jag det? Borde jag handla på ett annat sätt? 
 
En sak som jag har börjat fundera på är grejen med att handla återvunnet och begagnat. Jag förstår att det är bra att återanvända och återbruka saker men funderar samtidigt på om det är det första steget av en process i omställningen till en mer miljövänlig tillvaro.
En del av de saker som finns att köpa begagnade är trots allt inte miljövänligt producerade. Jag tänker t.ex. på plastprylar eller saker som behandlats med olika kemikalier innan man visste hur farliga dessa medel var.
Det kan vara så att längre fram när människor börjar konsumera mindre och produktionen blir mer hållbar, så minskar utbudet på loppisarna och då börjar vi istället närma oss nästa steg: hållbara nyproducerade produkter. Det pågår utveckling inom nyproduktion men det finns mycket som fortfarande är i sin linda och det är inte ännu är tillgängligt för alla. Elbilen är ett sånt exempel. Priserna är fortfarande för höga för att alla ska kunna välja en elbil och det finns vissa tvivel i hur hållbart tillverkade elbilarna är. 
 
Givetvis ska man inte vara alltför skeptisk mot allt som är nytt, men det kan inte heller vara fel att fundera lite över vad man konsumerar och vilka effekter det får. 
 
Idag var det första dagen i år som jag höll Grindas loppis öppen. 
Miljövänlig begagnat grindas loppis handla hållbart konsumera konsumtionsvanor omställning utveckling
0 kommentarer