Mitt avfallsfria liv del 5: Skapa själv

Under processen med att minska sitt avfall kommer man så småningom till en punkt då man inser att en del saker behöver man börja göra själv för att undvika mer sopor.
 
Vad man kan göra själv och vad som är värt besväret är upp till var och en att avgöra. Det beror på intresse, tid och förmåga men förbrukningsvaror kan både vara lönsamt och hållbart att skapa själv. Jämför t.ex. att köpa portionsförpackad mat jämfört med att köpa råvaror på lösvikt. 
 
 
Idag tänkte jag berätta om hur jag gör egen deodorant. Den här deodoranten är i fast form och jag upplever att den är bättre för huden än de konventionella alternativen man hittar i butik. Det finns dock personer som reagerar på bikarbonaten när huden blir varm. 
 
Recept på deodorant
Ingredienser:
0,5 dl kokosolja
0,5 dl majsstärkelse
0,5 dl bikarbonat
(ev. 20 droppar eterisk olja av valfri sort.)
 
Smält kokosoljan i en kastrull eller i en skål i micro. Blanda sen i majsstärkelsen och bikarbonaten. Häll sedan upp smeten i en liten glasburk och tillsätt eventuellt den eteriska oljan. 
Det tar en bra stund innan deon har stelnat till en krämig konsistens. Rör då och då så att pulvret (bikarbonaten och majsstärkelsen) inte sjunker till botten. 
 
 
Läs även: 
- Mitt avfallsfria liv
- Mitt avfallsfria liv del 2: miljövänlig städning
- Mitt avfallsfria liv del 3: reparera och återanvänd
- Mitt avfallsfria liv del 4: fasa ut engångsartiklar
avfallshantering deo diy noll avfall skapande zero waste
0 kommentarer