Mitt avfallsfria liv del 4: Fasa ut engångsartiklar

På vägen mot ett avfallsfritt liv upptäckte jag att det finns saker som inte går att återanvända eller sortera på återvinningsstationen. Det är ofta engångsartiklarna. 
 
Fasa ut engångsartiklar
Jag har säkert nämnt det förut, men en omställning handlar mer om att göra långsamma förändringar snarare än att byta ut allt i ett svep. Det blir en livsstilsförändring som är genomförbar snarare än en quickfix. 
 
Engångsartiklar i hemmet som man kan ha hittas ofta i köket och badrummet. Det är ofta förbrukningsartiklar, men kan också vara något som förenklar vardagen i form av städprylar och picknicktilbehör. Jag håller fortfarande på att fasa ut engångsartiklar genom att använda upp dom och fundera på vad jag kan byta ut dem till nästa gång de tar slut.
 
10 engångsartiklar jag har slutat köpa: 
1. Hushållspapper
2. Plastpåsar
3. Bakplåtspapper
4. Picknicktillbehör (plastbestick, papperstallrikar osv)
5. Disktrasor
6. Presentpapper
7. Deodorant
8. Kaffefilter
9. Tepåsar
10. Plastfolie
 
avfallshantering engångsartiklar noll avfall zero waste
0 kommentarer