#101 - Sy gardiner

Till slut var jag tvungen att ge upp tanken på att jag skulle hitta rätt gardiner till vardagsrummet. I en butik i alla fall. Det var alltid fel storlek, fel färg eller något annat som inte stämde. Märkligt nog hitta jag sen ett par gardiner under en flyttrensning hemma hos en släkting. De passade utmärkt. 
 
Idag har jag börjat på ett nytt gardinprojekt. Jag har efter ett antal somrar konstaterat att något måste göras åt situationen i köket. Det är nämligen så att solvarma dagar lyser solen in genom fönstret där och gör matplatsen så varm och ljus så det är svårt att sitta där vid middagstid. 
 
Senaste sommar började jag planera att sy cafégardiner dit. Jag hade en idé om att brodera en blombård som jag ville sy in i ett tyg. Ett gammalt lakan matchade den vita gardinkappan bra och det blev ett projekt som inte kostade något mer än tid, då materialet var sånt jag råkade hitta hemma.
Bården broderade jag med två olika trådar för att få en melerad, naturlig färgövergång men också för att det var lättare att skarva i med en ny tråd när en färg tog slut. 
 
 
Idag började jag projektet med att sy ihop delarna. Nu är ena gardinen klar.
 
broderi korsstygn köket sytt vitt
0 kommentarer