Jennys enkla bröd

Det blir inte så ofta att jag bakar bröd så ofta som jag gjorde förut men när jag väl gör det använder jag samma grundrecept som jag varierar beroende på vilka råvaror jag har hemma.
 
Idag blev det ett bröd baserat på havregryn och två olika sorters mjöl. 
 
Grundrecept 
 
5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk sirap
1/2 dl matolja
12 - 13 dl mjöl (kan varieras genom att byta ut någon dl mot gryn, frön, kross m.m.) 
 
Värm vattnet tills det är fingervarmt i en kastrull på spisen eller ta varmt (ej hett) vatten direkt ur kranen och lös upp jästen i det. Tillsätt salt och sirap. Häll i ungefär hälften av mjölet, ca 6 dl. 
 
Det är i det här skedet man kan variera brödet genom t.ex. välja olika mjölsorter eller byta ut en del av mängden mot havregryn, solrosfrön m.m. Idag valde jag att hälla i 2 dl semlemjöl, 2 dl vetemjöl och 2 dl havregryn. 
 
Tillsätt sedan resten av mjölet, 6 dl. (Jag fyllde på med 3 dl vetemjöl 2 dl havregryn och 1 dl semlemjöl.) Därefter vispar man ihop degen. Knåda ihop degen och låt den jäsa under duk till dubbel storlek. Häll upp degen på ett mjölat bord och forma till längder eller semlor och låt dem jäsa ordentligt på en plåt under duk. 
 
Grädda 12 - 15 min i mitten av ugnen på 225 grader. Låt brödet svalna under duk. 
 
matbröd recept
0 kommentarer