Lekskola, Forneldarnas natt och traktorcruising

Fortfarande låg aktivitet på datorn men snart kommer det troligtvis att ändras när inomhussäsongen drar igång (kanske). Det har varit mycket att göra om dagarna. Jag har jobbat mest. Jag gjorde ett gästspel som "lekisfröken" här på Sottunga den här veckan och ett par dagar förra veckan. Det är lite annorlunda att jobba den här gången jämfört med förra gången för 4 år sen. Dels beror det på att barnen har blivit färre. Just nu finns det bara ett barn under 7 år i hela kommunen. Att det känns annorlunda att jobba nu beror också på att de 4 år som gått har gett mig så mycket. När jag kom till Sottunga hösten 2008 visste jag ingenting om livet här. Nu har jag fått en bra eller snarare större bild av samhället och människorna här.
 
När jag började jobba på lekskolan den där hösten för 4 år sen hade jag en orimlig planering för verksamheten och var en svagare person som lät barnen bestämma för mycket. Det berodde på att jag inte fick någon introduktion och därmed inte visste hur jag skulle göra. Nu vet jag dessutom att lekskolan har en annan verksamhetsplan än de daghem och förskolor jag är van vid. Lekskolan bygger i princip på: lek, mycket utevistelse och fostran i samförstånd med föräldrarna. Det sista året på lekis har barnen förskola och då först kommer pedagogiken in. Före förskoleåret är det sparsamt med pedagogik. Under förskoleåret tränar man lite läs- och skriv samt matematik. Barnen får också möjlighet att sitta med i skolan ett par dagar för att prova på att gå i skolan.
 
Förra helgen var en fartfylld helg för ovanlighetens skull. På fredagen var jag bjuden på kaffe till en av tanterna. När en av de andra tanterna kom med posten så kom A ( mitt fd. lekskolebarn) in och sa att Södronas häst och Norrgårds häst var utanför. Då fick tanterna komma ut och klappa hästarna.
På lördagen var jag till Galleriet där det var avslutning för verksamheten och bjöds på kaffe. Det var trevligt :) Sen senare på kvällen var jag till den nya byråsekreteraren F. Vi drack vin och sen gick vi ner till Salteriet där det var Forneldarnas natt. Massa människor och mysigt med marchallerna tända längs bryggan. På söndagen åkte jag till Kökar och hälsade på W. Det var traktorcruising den dagen. W och jag åkte på ett traktorflak i cruisingen. Det var kul med lite program den här gången. 3 traktorer från Sottunga gjorde mig sällskap till Kökar och hem igen.
 
forneldarnas natt kökar lekskolan traktor
0 kommentarer