Sociala medier blev inte som det var tänkt

Jag har hängt på sociala medier i närmare 20 år om jag räknar med den första tiden på Lunarstorm. 
 
Sociala medier har på något sätt utvecklats till något som väcker allt mer negativa känslor och jag förstår inte varför människor blir så elaka där. Det är som om det blir rätt att trakassera andra personer hursomhelst bara för att man sitter bakom en skärm. 
 
En annan sak jag också stör mig på allt mer är hur mycket kvasifakta som sprids där. Tips för hem & hushåll eller roliga skämt och anekdoter är trevligt men det jag inte orkar med är t.ex. politiska länkar från tvivelaktiga källor där man uttalar förakt mot en viss ideologi eller en offentlig person. Det blir lätt en hatbomb som växer av kommentarsflödet. 
 
En tredje sak som kommer med sociala medier är flödet av vänner eller följare. Dessa har olika preferenser för vad som är normalt beteende på det sociala mediet. Den som vill följa dessa normer får lätt ett ointressant flöde eftersom han/hon inte orkar försvara sig själv i tid och otid. 
 
En fjärde sak som är svår att förstå är människor som delar olika länkar i syfte att visa vad de står för. Ofta vill de framställa sig i positiv bemärkelse, men problemet är när de delar länkar som är läskiga. Ofta är det då fråga om plågeri och tortyr eller något annat som kan betraktas som kriminellt. 
 
När jag ser de länkarna funderar jag på vem som tar sig tid att dokumentera såna hemskheter och lägga ut dom på nätet istället för att själv ingripa. 
 
Min ursprungstanke med användning av sociala medier var att kunna hitta nya vänner och hålla kontakt med gamla vänner som bor långt bort. 
 
Med tiden har även reklam och information från olika tjänster och service gjort sitt intåg där och det kan väl vara okej om det är på vettiga grunder. Jag hoppas att utvecklingen ska gå mot färre aviseringar med påminnelser för det är en stressfaktor att tänka på att underhålla företagskonton. 
 
Kanske är det dags att downshifta ner till bloggandet igen? Jag tror bestämt att det är det jag ska satsa på. 
 
sociala medier
0 kommentarer