Sju dagar med familjen

Sju dagar med familjen av Francesca Hornak är en roman i genren som ofta kallas feelgood
Det som gjorde att jag blev nyfiken på den här boken var, att en recensent jämfört den med filmen Love Actually
 
Bokens handling
Bokens handling kretsar kring relationerna mellan medlemmarna i familjen Birch. 
Det är långhelg och för första gången på länge är hela familjen Birch samlad i det gamla huset i Norfolk (i England) när den äldsta dottern Olivia har kommit hem för att vara tillsammans med sin familj i en vecka. Två föräldrar och två vuxna döttrar, var och en med en hemlighet som de tvingas konfrontera under veckan. Och mitt i röran dyker en oväntad gäst upp som ställer allt på sin spets.
 
Omdöme
Den här boken kändes till en början väldigt "babblig" eftersom jag upplevde att det var målande beskrivningar av miljön och varenda liten detalj, men efter ett tag tänkte jag inte så mycket på det längre.
I många romaner är det fokus på dialogen men i den här berättelsen sätter författaren fokus på karaktärerna genom att dela upp kapitlen så att man får följa olika perspektiv under de dagar som spenderas i Norfolk. 
 
Jag tyckte att det var en trevlig bok att läsa, även om jag önskat att den var lite längre. Det jag saknar är ett längre perspektiv på hur karaktärernas liv utvecklades efter de sju dagarna i huset. Samtidigt kanske författaren ville lämna lite åt fantasin. Det här är trots allt Francesca Hornaks debutroman. 
 
Francesca Hornak bok feelgood julstämning litteratur recension sju dagar med familjen
0 kommentarer