Drömmen om ett enklare liv

Vi är många som är besatta av en primitiv känsla av samarbete med naturen när vi petar ner ett frö i jorden. Varje år är miraklet lika stort. Det lilla fröet växer, vi rensar ogräs med smutsiga fingrar och knakande ryggar. Och till slut triumffärden från grönsakslandet till köket. En korg full med vaxbönor, spenat och morötter som du själv tillsammans med solen, regnet och mullen har åstadkommit.  
 
Så står det i en bok om självhushållning som jag lånat på biblioteket. Jag lånade två böcker för att fördjupa mig i ämnet. 
 
Jag har länge drömt om ett enklare liv där man handlar mindre och skapar mer. Det är den där jord-till-bord-känslan jag vill åt. 
 
Det första steget dit för min del blir att läsa på om vilka möjligheter som finns och hur det funkar. Sen behöver jag nog göra en analys över vilka behov jag har och vad jag tror att jag klarar av. 
 
De här böckerna om självhushållning tänkte jag recensera senare men det lilla jag hunnit bläddra i dem kan jag säga att det är två böcker från olika tidsperioder. 
 
Den äldre boken ser ut lite som en handbok som täcker det mesta vad gäller ätbart och hantverk. 
 
 
Den andra boken är en ny bok som beskriver hur man kan anlägga sig en köksträdgård för att bli självförsörjande på grönsaker året om. 
 
Självhushållning självförsörjande
0 kommentarer