Spaning på valet 2019

2019 är det val på Åland. Då väljer vi ny landskapsregering och röstar på de 30 som kommer att sitta i lagtinget de kommande fyra åren. 

Såhär tror jag att valet kommer att gå: 

Åländsk center
Jag tror att Centern kommer att bli regeringsparti. Kanske t.o.m. det största partiet i regeringen. 

Liberalerna på Åland
Jag tror att Liberalerna kommer att backa. Eventuellt sitter de kvar i regeringen men inte som största parti. 

Ålands socialdemokrater
Sossarna tror jag kommer att tappa väljare. Risken finns att de blir oppositionsparti. 

Moderat Samling för Åland
MSÅ riskerar att bli oppositionsparti men kan hålla sig kvar i regeringen beroende på vilka kandidater som ställer upp. 

Obunden samling
Växer som parti. Kan eventuellt få en ministerpost i regeringen. 

Ålands Framtid
Växer som parti. Kan få en till plats i lagtinget och eventuellt en ministerpost i regeringen. 

Åländsk Demokrati
Växer som parti. Kan få en till plats i lagtinget. 

Jag tror också att ett nytt parti kommer att ställa upp i valet men att det inte kommer att få en plats i lagtinget. 
0 kommentarer