Gör eget smör

På min resa mot ett minskat avfall är jag än så länge i ett skede där det handlar om mat och förbrukningsvaror. September är egentligen en riktigt bra månad att ställa om eftersom det är skördetid nu och finns mycket man kan använda för att fylla frysen med. 
Hösten är också en tid som inbjuder till mer köksexperiment. Idag provade jag att göra eget smör. 
 
Jag började med att vispa vispgrädde. För mängder och detaljer se t.ex. det här receptet. 
 
 
När vispgrädden är fluffig fortsätter du vispa ännu mer. Det ska bli grynigt och bildas vätska. Man kan inte vispa det för länge.
 
Jag började med handvisp, men gick sen över till elvisp annars hade det tagit hela dagen. Till slut när smöret börjat separerats från vätskan samlade jag ihop smöret i en klump med handen och hällde upp vätskan som bildats i en glasflaska. Vätskan kallas kärnmjölk och har en emulgerande effekt, vilket ska vara bra när man t.ex. gör plättar. 
 
 
Sen vispade jag ihop smöret med en handvips och tvättade det med iskallt vatten i flera omgångar tills sköljvattnet var klart. Därefter tillsatte jag lite rapsolja för att göra det lite mer bredbart. På slutet kryddade jag smöret med örtsalt och lite pressad citron. 
 
 
Sen skopade jag upp smöret i en porslinsskål och ställde in i kylskåpet. Nu behöver jag inte köpa smör i plastförpackning igen. 
 
hemlagat mejeriprodukter recept smör zero waste
0 kommentarer