Viktor Crafts & Design

Idag har jag varit på Viktor Crafts & Design i Mariehamn och representerat mitt sortiment från Elises tvålfabrik. 
 
 
Viktor Crafts & Design drivs av modedesignern Linda Karlsson och textilhantverkaren Inger Nygård. I butiken säljer de sina egna märken Labelled fashion recycling och Warm knitwear samt andra lokala hantverks- och designprodukter.
 
 
Namnet Viktor kommer från namnet på husets första fastighetsägare Viktor Eriksson. Butikslokalen byggdes till mellan två hus 1921 och har sedan dess renoverats i omgångar. 
 
 
Linda och Inger har valt att återskapa en del av den ursprungliga interiören för att ge lokalen en genuin känsla och på så vis få en passande inramning åt sortimentet. 
 
 
Målsättningen är att ge kunden en inspirerande upplevelse.
 
 
Butiken genomsyras av ett hållbarhetsperspektiv. Genom sin affärsidé som bygger på återbruk och lokalproduktion vill Linda och Inger bidra till en mer klimatsmart värld.
 
 
Idag fick jag även träffa smyckesdesignern Annika Åkerfelt vars smycken finns till salu på Viktor Crafts & Design. 
 
 
Jag, som är väldigt frågvis och kunskapstörstig tog tillfället i akt att ställa så många frågor jag kunde. Nu vet jag t.ex. att väldigt lite lämnas åt slumpen i smyckestillverkning. 
 
 
En sak som gör butiken Viktor Crafts & Design speciell utöver nischen och butikens uttryck är att det i butiken finns en trappa som leder till övre våningen där butiken Ediths vintage samt föreningen Ålands slöjd & konsthantverk håller till.
 
 
Att samla dessa verksamheter i ett hus och bilda en gemenskap bidrar till att huset får en unik känsla i staden med en annan typ av shopping och kulturutbud. 
 
Viktor crafts & design hållbar design hållbart labelled lokalproduktion mariehamn shopping warm återbruk återskapa
0 kommentarer