From Russia with love

Den här veckan har jag haft ett par från nätverket Couchsurfing på besök några dagar. Åland är ju lite mer attraktivt för besökare den här tiden på året, så nu tar personer från nätverket kontakt oftare. 
 
Roligt också att det är spridning på besökarnas hemländer. Paret som bott hos mig den här veckan kommer från en stad i Ryssland som har lika många invånare som hela Finland totalt. Här på Sottunga är befolkningen under 100 st till antalet. Lite skillnad. 
 
Under två av dagarna som gästerna stannade hos mig, var vi ute på lite längre promenader runt Sottunga. Provade bl.a. den nya pilgrimsleden och vandrade runt i Söderbyn till platser inte ens jag sett trots att jag bott här i snart 10 år. 
 
 
 
Det här ryska paret som bodde hos mig var i samma ålder som mig och vi hade lätt för att prata om olika ämnen. Det var lättsamt och kul mest hela tiden. Aldrig konstlat eller svårt. 
 
Första kvällen visade de mig två olika tesorter, varav jag skulle få välja en sort i gåva. Dom sa att jag fick prova först om jag ville, så vi drack te varje kväll och pratade om allt möjligt, bl.a. hur det är att leva i en diktatur jämfört med att leva i en demokrati.
Skillnaden mellan diktatur och demokrati är på ett vis stor, men de små problemen i vardagen och hur man som invånare tycker saker funkar dåligt politiskt är i mångt och mycket lika. Vi som lever i demokrati är ju inte direkt nöjda och glada hela tiden, för vi har också våra problem. 
 
 
Det är också intressant att föreställa sig att det som vi på Åland kallar vardag kan vara någon annans drömvärld. Jag gjorde också mitt bästa för att förklara hur vi på Åland förhåller oss till fenomen som: dialekter, älgar, åländsk jul, pirater och Pop-Sixten: 
 
 
Jag har också lärt mig en massa saker. Hur många likheter det ryska språket har med det svenska språket t.ex. Varje gång jag inte kom på ett ord på engelska sa jag det på svenska, och fick då till svar: "same in Russia". 
 
Till slut valde jag ett te som jag knappt kan uttala. Det heter nånting med Oolong och har en touch av mjölk i smaken. 
 
 
Det har som sagt varit roliga och lite internationella dagar hemma hos mig, på den lilla ön i skärgården. Som det ser ut nu kommer nästa besökare från andra sidan Atlanten, men dit är det en stund ännu. 
couchsurfing
0 kommentarer