Ekonomisk kontroll

Ekonomisk kontroll 
För några år sen, när jag studerade, hamnade jag i en situation när jag helt tappade kontrollen över min ekonomi. 
Jag visste inte hur jag skulle lyckas reda upp det hela, men jag fick hjälp. Både akut och att på längre sikt få kontroll över min privatekonomi.
Den upplevelsen och känslorna som medföljde vill jag absolut undvika i fortsättningen. Hur man ser på sin ekonomi kan säkert variera, men för mig är tanken på skulder och obetalda räkningar en negativ energi, som kan överskugga tillvaron. 
Det känns bra mycket trevligare att ha kontroll över sin ekonomi. En lugnare och mindre ansträngd tillvaro. 
 
Budget 
Ett tips som jag har börjat använda är att låta privatbudgeten utgå från procent av inkomsten. På det viset kan man hantera utgifter och ha ett sparande, även med en oregelbunden inkomst. 
Såhär kan ett förslag på en sådan budget se ut: 
50% fasta utgifter (boende, lån, bil m.m.)
20 - 30% rörliga utgifter (telefon, el, diverse) 
10% kortsiktigt sparande (resor, prylar m.m.) 
5% långsiktigt sparande (buffert) 
5 - 15% övrigt 
 
Sparande
När det gäller sparande så kan man lätt frångå bankens rekommendationer om få konton. Jag tycker man kan ha flera sparkonton för att sprida kapitalet och ha olika konton till olika syften, t.ex. skilda sparkonton för barnen, semester, buffert m.m. 
 
Låna pengar 
När det gäller att låna pengar, anser jag att det är bättre att låna till några få större investeringar såsom bil, bostad och liknande. Det är saker man ofta vill ha en längre tid, och då blir det rimligt att göra en avbetalningsplan, till skillnad från andra mindre prylar som man vill kunna byta ut oftare. Det finns många aktörer där ute, inte bara de jag länkar till. Så ta din tid och jämför alla räntor och avtal i lugn och ro innan du tar ett eventuellt lån eller öppnar ett sparkonto.
Om man hamnar i en situation där man måste låna pengar för att lösa en ekonomisk kris, bör man läsa på vilka alternativ man har och vad det betyder på sikt.
 
 
ekonomi lån privatbudget sparande
0 kommentarer