Zero waste - papper

Nu har det gått ungefär en vecka sen jag började ställa om till Zero waste. Det är en lång process på flera år att helt sluta producera avfall, eftersom en del saker har längre livstid innan de blir sopor. Dessutom behöver man göra en mental omställning i sin livsstil för att det ska bli möjligt. Saker jag funderar på är vad jag kastar och vilka alternativ det finns samt hur jag ska göra för att undvika dåliga impulsköp som leder till nytt avfall. 
 
Zero waste eller Noll avfall handlar inte bara om att sluta kasta och istället börja återanvända saker. Det handlar också om materialval och andrahandsvärde. Man kan också byta ut en del saker i plast mot sånt som är biologiskt nedbrytbart, vilket är bra för det naturliga kretsloppet. 
 
Papper
Jag har också börjat se material framför slutprodukt. Papper är en sån grej. Istället för att kasta reklam, brev och tidningar i pappersåtervinningen kan man återanvända pappret.
* Tidningar är bra att ha när man ska paketera ömtåliga saker, tex. när man ska slå in presenter.
* Kuvert kan klippas i bitar och bli till små lappar att skriva på.
* Reklam och övrigt papper kan man klippa eller riva och återanvända. Gör ditt eget papper. 
 
 
En förpackning havregryn räcker till ett par liter havremjölk. Restprodukten kan bli grunden till en färs. Innehållet räcker också till gröt, bröd m.m. Förpackningen kan återanvändas till förvaring eller skyddsunderlag vid målning. Slutligen kan förpackningen bli återanvänd som hemmagjort papper. 
noll avfall papper zero waste återanvändning
0 kommentarer