Zero waste - köket

Som jag berättade tidigare i veckan har jag bestämt mig för att börja ställa om till livsstilen Zero Waste. På ett sätt är det en utveckling av Konmarimetoden som jag började med förra hösten. Det är egentligen ganska smart att först minimera antalet prylar enligt Konmarimetoden och sen fortsätta med att minimera mängden avfall. 
 
När man ställer om till Zero waste måste ändra sina rutiner och vanor på flera sätt. 
 
Förpackad mat
Det allra första jag gjorde var att analysera vad mitt avfall mestadels består av. Det visade sig att det mesta av avfallet (för min del) uppstår på grund av förpackad mat. Det enklaste sättet att minska avfallet i köket är att dra ner på att köpa mat som är förpackad i plast, men det är inte helt lätt och kräver planering och aktiva val. 
 
Här kommer några tips på vad man kan göra: 
* Köp i lösvikt. Ta med egna påsar, burkar och lådor istället för att släpa hem butikens påsar och papper. 
* Besök lokala marknader och gårdsbutiker och leta efter hemlagat. 
* Baka brödet själv eller köp direkt från bageriet. 
* Välj plastfria förpackningar. Glas kan återvinnas. Papper/kartong kan komposteras eller återvinnas. 
* Gör egna kryddmixer, snacks och musli och förvara i sparade burkar. 
 
 
Kompostera mera
Jag komposterar matrester, kaffesump och wettextrasor. Det nya som jag har börjat utforska är hygienartiklar och rengöringsredskap som kan komposteras. Det är också en avvägning mellan valet att minska sin förbrukning och välja komposterbart. Man kan t.ex. kompostera hushållspapper, men vill man minska sin förbrukning är det kanske bättre att välja tygtrasor som går att tvätta igen och igen. 
 
Färdig mat
Enligt Zero Waste ska man delvis dra ner på köpet av färdig mat och takeaway överlag eftersom det ofta kommer i engångsförpackningar som bidrar till mer avfall. Men för de tillfällen man köper färdig mat och takeaway (t.ex. kaffe) bör man ta med sig egen (återanvändningsbar) burk eller mugg att förvara mat och dryck i. 
 
Diskborste
Så småningom är det dags för mig att investera i ny diskborste, men jag vet inte om det kommer att börja tillverkas diskborstar som är komposterbara. Dock finns det olika varianter i trä med utbytbara borsthuvuden. 
 
Bildresultat för diskborste zero waste
 
Diskmedel
Jag har övergått till ekologiskt diskmedel, men det kommer i plastflaska och säljs inte i refill så ur ett avfallsperspektiv är det inte bra. På sikt kommer jag nog att börja göra eget diskmedel om jag inte hittar ett likvärdigt Zero waste-alternativ. 
 
Slutligen: en omställning till Zero waste är en process och jag har bara börjat min resa. Det kommer att gå långsamt med utfasningar av plastmaterial och minskningar av köp som innebär avfall. Jag kommer att använda saker till slut innan jag byter till andra alternativ. 
 
Ett tips är att skriva en lista över inköp på vilka hållbara alternativ du tänker byta till varje gång något tar slut.  
Innan du slänger något bör du också fundera på om du kan återanvända det. 
ekologisk hållbar design hållbart köket zero waste
0 kommentarer