Min så kallade pappa

Tidigare i somras visades den svenska filmen Min så kallade pappa på tv. 
 
Fakta Min så kallade pappa:  
Filmens längd: 127 minuter 
Filmens genre: drama
Utgivningsår: 2014
 
Bildresultat för min så kallade pappa film

Filmens handling
Gravida Malin har ingenstans att bo när hennes pojkvän Frank gör slut. Som sista utväg söker hon upp sin pappa Martin trots att de aldrig har träffas. Han visar sig vara en arrogant och självupptagen skådespelare. Men innan Malin hinner berätta vem hon är drabbas Martin av en stroke.

När han vaknar upp så minns han inte vem han är – än mindre att han aldrig har träffat sin dotter. Malin ser då sin chans att göra om honom till den pappa hon alltid saknat. Hon lär Martin hur livet ska levas och gemensamt fabricerar de en lycklig barndom. Men när Martins minne börjar återvända så uppstår en konflikt mellan hans nya idylliska, men påhittade, liv – och hans gamla som är fyllt av svek gentemot dottern. Vilket liv ska han välja? 

Filmens budskap
Det nämns inte om filmen är baserade på en verklig historia, men den känns verklighetstrogen. I filmen problematiserar man relationen mellan en frånvarande pappa och ett barn ur olika perspektiv. Vi får se det svikna barnet, den gravida kvinnan som är osäker på den blivande pappans närvaro samt den vuxna dottern som försöker lära känna en pappa hon aldrig träffat. 

Skulle jag se den igen?
Ja. Det är mycket att fundera på i filmen, men samtidigt är jag lite kluven till slutet.  
film johannes brost michael nyqvist min så kallade pappa recension vera vitali
0 kommentarer