Den sista Flickan i backen

Idag har det varit begravning här på Sottunga. Vi har tagit avsked av den sista Flickan i backen. 

Vilka var då Flickorna i backen? 

När jag för snart tio år sen kom till Sottunga fanns det ett några änkor, födda på 1910-1920-talet som bodde i lägenheterna i centrum. Uttrycket "Flickorna i backen" myntades av den äldsta av dem. Hon bodde inte i själva backen, men umgick mycket med dem som bodde där. 

Just det där att de kallade sig Flickorna i backen var lite så dom var när dom träffades och drack kaffe. De gånger jag satt med fick jag höra historier hämtade från ungdomstiden innan de hade träffat sina män och bildat familj. Liksom dagens ungdom hade även de utmanat sina föräldrar på olika sätt. Därför slutade många av deras berättelser med: "Och då var mamma inte glad".

En dag i juli år 2010 skulle vi åka till gamla skolan på den årliga middagen som serverades där. Jag hade sagt till dem förhand att det kan vara lite knepigt att få plats allihop i min lilla 2-dörrarsbil, som jag hade då. Men en av dem hade en plan. När vi kom till bilen utbrast hon: "Alla som fyllt 85 sätter sig i baksätet!" Och så blev det. 

Bilden av Sottungas centrum har förändrats sen Flickorna i backens rullatorer slutat rulla. Men vi får väl anta att dom fortsätter med sina kafferep någon annanstans.

Flickorna i backen avsked farväl jordfästning sottunga
0 kommentarer