Äldreomsorg på distans

Idag har jag visat och berättat om min pågående utställning "Farmorsrutor" för ÄlDisar på Åland. 
 
ÄlDis är en förkortning för Äldreomsorg på distans och beskrivs som en rehabiliterande internättjänst för pensionärer. Genom upplägget får pensionärerna möjlighet att från sitt hem delta i gruppaktiviteter, prata enskilt med andra deltagare och även ha kontakt med sina anhöriga. I gruppaktiviteterna får man ta del av aktuella händelser i samhället, se utställningar, träna både knoppen och kroppen, möta inbjudna gäster och allt därtill som önskas av de som deltar i ÄlDis. Hemtjänsten kan använda tjänsten för stöd/påminnelser och kompletterande tillsynsbesök. 
 
Tekniken som används är en användarvänlig pekskärm där man både ser och hör personen man talar med. När man deltar i gruppaktiviteternas sändningar ser och hör alla varandra och på det viset kan man ha en dialog med varandra. ÄlDis har en koordinator som hjälper till att installera tekniken och vid behov ges kontinuerligt stöd/hjälp att använda pekskärmen. 
 
För mig som gått olika distansutbildningar känns konceptet lite igen, även om det då varit mer stillsamt mellan klassen och läraren som sköter pratet. Inom ÄlDis är konceptet mer levande. Jag gick först runt och filmade mina alster samtidigt som jag berättade om dem. Efter en stund fick jag hjälp av koordinatorn som då tog över filmandet så jag kunde fokusera på att berätta om det som man kunde se framför sig. Sen fick pensionärerna komma med frågor och kommentarer. 
 
Det var roligt att prova på det här konceptet, även om det var lite ovant med tekniken i början. 
 
Bilden kan innehålla: 1 person, sitter och ränder
Bild: Liz Karlsson
Jennys handarbeten distans farmorsrutor utställning ÄlDis äldreomsorg
0 kommentarer