Sömn

För en sån som jag som grubblar mycket på ditt och datt kan sömnen ibland bli ett gissel. Jag sover rätt bra ändå, men behöver ibland komplettera med en tupplur på eftermiddagen för att få energin att räcka till både dag och kväll. Det blir då lättare att orka med sysslor i hemmet på kvällen som ofta släpar efter när jobbet tagit mycket på krafterna. 
 
Det finns olika metoder att ta till för att göra sovmiljön mer gynnsam, t.ex. kan man byta ut ventilationen mot ett ftx-aggregat för att få frisk luft i sovrummet. Det finns också olika typer av kuddar och täcken man kan testa, t.ex. kuddar med memoryfoam eller att byta täcke för vinter och sommar. För egen del är luften hyfsat viktig men också ljuset. Jag sover bäst när det är mörkt och lugnt. 
 
För att få lite extra frisk luft brukar jag ofta ta en promenad på kvällen innan läggdags. Förra månaden var jag hundvakt ett par veckor och då var det passligt att rasta hunden sista gången innan det var dags att sova. Man kan t.ex. också promenera till en vän på kvällen och blir då motiverad att gå hemåt också. 
 
 
sömn
0 kommentarer