Konmarimetoden

Idag är det den fjärde dagen med detoxen. Jag har inte längre huvudvärk och känner mig lite lättare, men oj vad tungt det är att gå på detox. Det svåraste är att varje dag känna mig lite hungrig och trött hela tiden. Häromdagen fuskade jag lite och lade till ost och smör i middagen och drack kaffe på kvällen. Vad skönt det var att känna sig lite piggare och slippa hungerskänslan. Jag planerar ändå att fullfölja detoxen med förhoppning om att det blir bättre med tiden. 
 
Samtidigt som jag rensar ur kroppen har jag de senaste dagarna börjat rensa ur hemma. 
För att kunna organisera hemma behöver jag ett system. Jag har upplevt det konstigt att min förra bostad var så lättstädad och att det var lätt att hålla ordning där. Jag upplevde också en större hemtrevnad där än vad jag gör i mitt nuvarande hem. Det känns som att det hela tiden fattas något, men jag har inte vetat vad det är. För att få motivation, inspiration och praktiska råd dammsög jag internet efter förvaringstips och inredningsinspiration. Youtube upptäckte jag var en stor källa till inspiration, för där kan man se hur man rent praktiskt gör saker. Det var också lätt att söka där för att hitta relaterade videor med liknande innehåll. Efter att ha snurrat runt på Youtube ett tag kunde jag hitta en gemensam nämnare för organisation och förvaring: Marie Kondo och Konmarimetoden. Det var precis vad jag letat efter! 
 
Konmarimetoden
Marie Kondo är en japansk förvaringskonsult som har skrivit böcker om en organiseringsmetod som hon har skapat. Marie Kondos metod för organisering kallas KonMarimetoden och består av att samla ihop allt man äger, en kategori åt gången, och sedan behålla endast de saker som "man verkligen gläds åt", och därefter välja en plats för dessa saker.
 
Enligt metoden ska man gå igenom allt man äger enligt olika kategorier i en speciell ordning. Det första steget är att gå igenom sina kläder. Man ska tydligen gå igenom en kategori på max en dag och inte dra ut på det, men det klarade inte jag. Jag behöver sortera kläderna i olika grupper. Mer om detta i nästa inlägg i den här följetongen. 
konmarimetoden ordning & reda
0 kommentarer