Lucka 5 - Gör egna doftljus

Detta behövs:


* Stearin (eller ljusmassa)
* Ljusvekar
* Formar (att gjuta ljusen i)
* Eterisk olja av valfri sort
* Dekoration t.ex torkad apelsin, stjärnanis eller kanelstång.
* 2 kastruller (För vattenbad)
 
Jag använde rester av gamla ljus som jag smälte ner i vattenbad på medelvärme. "Skräpet" som blir i form av gamla vekar, etiketter m.m. lät jag vara kvar i kastrullen. (Det sjunker till botten). 

 

 

 

Som formar hittade jag pappersmuggar i köksskåpen. De passar bra till det ljustillverkning, eftersom det är lätt att riva muggen sen för att få fram det färdiga ljuset. 
 
Jag har en enda jättelång veke som måste kapas och doppas i stället för att brinna bättre. Vill man göra det lättare för sig köper man färdiga ljusvekar i lämpliga storlekar. 
 
I botten på pappersmuggar fäster jag veken med hjälp av lite stearin. 

 

 

Jag låter massan sträna något innan jag häller på mer stearin. Nu kan det vara läge att lägga i eventuella dekorationer om man vill att de ska synas från sidorna av ljuset. Annars kan man vänta till ett senare skede och lägga dekoren på ytan. 

 

Sen är det dags att börja droppa i eterisk olja efter behag. Jag varvar stearin och eterisk olja. Det blandar sig lättare då. Jag fyller inte muggen ändå upp till kanten utan låter den få stelna. Det kan hända att stearinet sjunker och bildar en grop runt veken. Det kan man fylla ut sen. 

 
Såhär ser det ut när det stelnat:

 

 

Sen är det dags att ta bort muggen. Den satt ganska hårt så jag fick klippa lite i kanten för att sen kunna riva bort den. 

 
Såhär ser det färdiga ljuset ut:

 

 

</div
0 kommentarer