Konmarimetoden - kontor & skapande

Hösten 2017 började jag organisera hemmet enligt konmari-metoden. Jag har nu kommit så långt som till kontor & skapande. 

Jag började med att gå igenom alla prylar: 

Checklista: 

Kontorsmaterial: 
* Gem
* Stansar
* Tidskriftssamlare
* Pennvässare
* Tejp & lim
* Pennor & sudd
* Linjaler
* Övrigt kontorsmaterial 

Sytillbehör:
* Måttband
* Knappnålar 
* Säkerhetsnålar 
* Stoppnålar
* Synålar
* Symaskinstillbehör
* Nåldynor
* Sytråd
* Fingerborgar
* Stickor & virknålar 
* Knappar

Textil:
* mattväv
* garn
* tyger

Övrigt pysselmaterial: 
* Papper
* Pärlor & paljetter 
* Scrapbooking-tillbehör
* Band & snören
* Färger & penslar
* Återbruk & naturmaterial (stenar,drivved,kaffepaket...)
* pysselverktyg
* behållare & förpackningsmaterial

... När jag gått igenom alla prylar så började jag gå igenom påbörjade hantverksprojekt. 

När man går igenom saker och påbörjade projekt kan det vara bra att ställa sig följande frågor:

1. Är det trasigt? 
2. Har det blivit för gammalt/dåligt? 
3. Om jag gjorde mig av det skulle jag ångra mig? 
( om man blir osäker kan man tänka på 20/20-regeln säger att man bör få tag på motsvarande sak max 20 km bort för max 20 €)
4. Hur länge är det sen jag gjorde något med det? 

Jag börjar få en bra ordning på kontoret nu även om det fortfarande finns några projekt kvar att pyssla med. 


handarbete hemma konmari-metoden kontoret ordning & reda organisera
0 kommentarer