Konmarimetoden - Köket

Det var först när jag kom till kategorin köket som det började synas att jag håller på att reda upp hemma. (Tidigare kategorier såsom kläder, böcker och papper syns ju egentligen inte då de mest befinner sig i skåp och lådor.) Köket är egentligen inte en egen kategori enligt Konmarimetoden, utan en underkategorin i den stora kategorin Komono. Komono innehåller det mesta krimskrams som finns i ett hem. Man kan dela in komono i olika delar beroende på vad man har i sitt hem. Jag har valt att utgå från en variant där man utgår från olika rum. 
 
Den första underkategorin i Komono är för min del köket och alla dess prylar. 
 
Checklista:
* Glas, kaffekoppar, tallrikar och bestick
* Skafferi och kryddor
* Kyl och frys
* Utencilier
* Trasor och städutrustning
* Kökshanddukar
* Serveringfat
* Bakformar och andra baktillbehör
* Köksapparater
* Förvaringsburkar
* Skärbrädor
* Övrigt, t.ex. kastruller och grytor
 
Skafferiet
I nuläget är köket inte helt färdigt eftersom jag tillfälligt även har lite saker där som väntar på sin rätta plats. Det som däremot är rätt klart är skafferiet, som ju hör till köket. 
 
Såhär såg det ut före: 
 
 
Plastpåsar som egentligen ska ligga i en stor kasse har hamnat på golvet. Hyllorna är fyllda av saker som samlar damm och på golvet står en manuell hushållsassistent i sin förpackning, helt oanvänd. 
 
Jag började med att gå igenom alla saker enligt checklistan. Sen flyttade jag alla torrvaror från ett trångt köksskåp till skafferiet. Jag upptäckte att jag hade flera förpackningar av samma sak. På Clas Ohlson hittade jag galsburkar som jag hällde över torrvarorna till. Det blev mer överskådligt. På golvet ställde jag olika lådor och träkorgar som jag sorterade saker i. I den gröna trälådan rymdes rengöringsmedlen. Bredvid den står en låda med förvaringsburkar och -flaskor. En kasse för tomglas fick också plats. 
 
komono konmarimetoden ordning & reda skafferiet
0 kommentarer