Konmarimetoden - elektronik

Idag har jag gått igenom min hemelektronik enligt Konmarimetoden.  
Elektronik kan liksom papper bli något som man har mycket av och skapar lätt ett rörigt intryck i hemmet. Till skillnad från t.ex. textilier och prydnadsföremål är elektroniken sällan estetiskt tilltalande. 

Checklista - elektronik: 
* Datorer
* Mobiltelefoner
* Digitalboxar
* Kameror
* Surfplattor (tablets, paddor)
* Högtalare 
* CD-spelare, radio
* Datortillbehör (tangentbord, mus, usb-minnen m.m.)
* DVD-spelare & VHS-spelare
* Övrig elektronik
* Laddare till olika apparater

Förlängningssladdar och kablar av olika slag kommer i en senare kategori liksom ficklampor, batterier och dylikt. 

Jag gick igenom elektroniken i den här ordningen:
  1. Trasiga saker som ska föras till återvinningsstationen. 
  2. Lånade saker som ska återlämnas. 
  3. Saker som ska testas, laddas eller föras på lagning. 
  4. Saker som fungerar men inte längre behövs: sälja eller ge bort.
Sedan är det dags att placera ut det som ska sparas. Jag samlade alla laddare i en skål, lätt åtkomliga på en hylla, eftersom de behövs så gott som dagligen. 


Vissa saker kan det vara praktiskt att ha någon extra av, ifall något skulle hända. Jag sparade bl.a. en extra mobiltelefon och en digitalbox. 
I den här videon av Annika organiserar finns lite mer tips på förvaring av elektronik: 




elektronik konmarimetoden organisera
0 kommentarer