Om att driva en webshop

På onsdag nästa vecka har det gått ett helt år sen jag grundade mitt företag Havsform.
 
Det hela började med att jag ville starta en egen butik på nätet där jag kunde sälja mina hantverk.
 
Under året 2015 fick jag möjligheten att delta i ett näringslivsprojekt som handlade om digitalisering. Det har varit en viktigt skolning för mig. Det mesta jag kan om e-handel lärde jag mig i det projektet på olika föreläsningar och workshoppar. Jag har byggt upp hemsidan själv med en egen vision om hur jag ville att det skulle se ut. Det har tagit mycket tid. Vill man hellre lägga tid på annat i sitt företagande finns det företag som kan hjälpa till med olika lösningar efter kundens behov.

Den 1 maj 2015 öppnade webshoppen. Jag hade då 10 produkter i sortimentet, varav 4 st var produkter jag själv hade skapat: 2 virkade babyfiltar och 2 par virkade grytlappar. Med tiden har sortimentet utvecklats, eftersom jag fått kontakt med olika personer i Ålands skärgård som var intresserade av att ha sina produkter till försäljning i webshoppen.

Den första tiden har arbetet med webshoppen handlat mycket om tekniska och estetiska utmaningar. Hur funkar den? Vad ska jag förbättra? Hur presenterar jag produkterna på ett tilltalande sätt? osv.

Nu har det blivit en vanesak att förbättra webshoppen och utmaningarna handlar idag till stor del om hur jag ska nå ut med marknadsföring och synlighet på nätet.

Jag tycker om att skriva och att jobba med olika estetiska uttryck genom text och bild. Sociala medier är ett bra sätt att nå ut med sin nätbutik eftersom man kan skapa kopplingar mellan kanalerna och länkar till webshoppen. Inlägg som väcker intresse får ofta spridning på nätet.

ehandel företag web
0 kommentarer