Jag är gul

DISC är en teori om mänskligt beteende som används för att skapa tydliga ramar för hur du kan påverka ditt beteende i samspel med andra. DISC-modellen utvecklades i slutet v 1920-talet av William Moulton Marston och är en vidareutveckling av C G Jungs arbete. Modellen är lätt att förstå eftersom den endast utgår från fyra beteendestilar som kopplas till fyra färger: röd, gul, grön och blå.
 
Jag har tidigare i bloggen berättat om att jag deltar i Ålands näringslivs projekt "Välkommen In". I en del av projektet fick jag (som ledare för mitt företag) delta i en DISC-analys. Den analysen var inte så djupgående. Jag fick dock en uppfattning om vilken färg jag tillhör och hur min personlighet förändrar sig beroende på om jag är i min yrkesroll och hur jag beter mig som privatperson.
 
Nu har jag fått möjlighet att göra en mer fördjupande analys i samarbete med Disc-analys. Analysen visade mer i detalj hur jag beter mig i olika delar av tillvaron. 
 
Det blev ännu mer tydligt att jag är en gul person.
 
 
En gul person är: 
- inspirerande
- kreativ
- pratsam
- utåtriktad
- orealistisk
- entusiastisk
- självmotiverande
 
En gul person är också positiv och lever för sina drömmar snarare än att se realistiskt på saker och ting. 
 
Mycket av detta stämmer in på mig. Flera svar som kom fram i analysen klargjorde många frågetecken som min omvärld ofta frågar sig, t.ex. varför jag valde att flytta till glesbygden och varför inte blir uttråkad trots att jag sällan åker någonstans.Det beror delvis på att jag är självmotiverande och oberoende. Jag hittar min inspiration i tystnaden och lugnet. 
 
Något annat som analysen också visade var att jag får röda och gröna inslag när jag försöker anpassa mitt beteende i olika situationer, vilket förvånar mig eftersom jag själv tycker att röda personer är dominanta, lite tråkiga och blir lätt maktlystna och dåliga på att lyssna. Gröna personer däremot gillar jag för de är lätta att samarbeta med. 
DISC analys mänskligt beteende
0 kommentarer